لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

مینا: پس از آگاهی از بسته شدن پوهنتون‌ها هم دلم گریه می‌کند هم چشم‌هایم


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

دستور حکومت طالبان در ۲۹ ماه قوس و اندوه و ترس در دل میلیون‌ها خانواده افغان.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در مکتوبی از روسای پوهنتون‌های دولتی و خصوصی خواسته است تا دروازه‌های شان را بر روی تمامی دانشجویان دختر تا اطلاع ثانوی ببندند و این وزارت نیز باید از اجرای این دستور اطمینان حاصل کند.

مینا حسنزی، دانشجوی سمستر آخر دیپارتمنت ستوماتولوژی پوهنتون طبی کابل می‌گوید که تصمیم طالبان قلب تمام دانشجویان دختر به ویژه آنهایی را که آزمون پایانی سمستر آخر تحصیلی‌شان را سپری می‌کردند، شکست.

او می‌گوید که در حال آماده شدن برای امتحان بود، اما دستور بسته شدن پوهنتون از سوی حکومت طالبان چشم و قلبش را اندوه گین ساخت.

مینا: نمی‌توانم وضعیت واقعی‌ام را با کلمات بیان کنم

مینا حسنزی به رادیو آزادی گفت، با شنیدن این خبر کتاب را کنار گذاشت و مغزش دیگر توانایی جذب درس را نداشت:

"دیروز شب ساعت نه بود که به من گفتند پوهنتون در حال تعطیل شدن است، نمی‌توانم وضعیت واقعی‌ام را با کلمات بیان کنم، دیشب اصلاً نخوابیدم، امروز امتحانم بود، کتاب‌هایم را گذاشتم. پایین چون دیگه نمی‌توانستم حرفی بزنم. از دیروز هم دلم گریه می‌کند هم چشم‌هایم."

مینا حسنزی: زحمت کشیدم تا اینکه در این پوهنزی موفق شدم، هر روز که ما از خانه خارج می‌شدیم، انتظار نداشتیم برگردیم زیرا حملات انتحاری رخ می‌داد

بانو حسنزی می‌گوید، راه یابی به پوهنتون طبی کابل برایش آسان نبود و در حالی که هر روز حملات انتحاری بر کورس‌ها، مکاتب و دیگر مراکز آموزشی صورت می‌گرفت، آنها درس می‌خواندند، اما امروز حکومت طالبان آنان را از آخرین امتحان‌شان محروم کرد:

"برای موفقیت در این پوهنزی فداکاری‌های زیادی کردم، چه خواب، چه غذا، چه لحظات خوب، همه چیز را پشت سر گذاشتم و زحمت کشیدم تا اینکه در این پوهنزی موفق شدم، هر روز که ما از خانه خارج می‌شدیم، انتظار نداشتیم برگردیم زیرا حملات انتحاری رخ می‌داد، اما چیزی مانع ما نشد، من برای درس خواندن رفتم و به هدفم رسیدم."

فعالان زن: طالبان از آموزش زنان میترسند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:22 0:00

مینا حسنزی به رادیو آزادی گفت، پس از قدرت گیری مجدد طالبان، مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد و آنها نیز هراس داشتند که روزی پوهنتون‌ها را نیز تعطیل کنند و این هراس‌شان امروز به واقعیت مبدل شد:
"در دل همه ناامیدی بود که پوهنتون هم تعطیل شود، بعد به خودمان اطمینان و دلداری می‌دادیم که هرگز این اتفاق نمی‌افتد، اما دیشب امیدمان هم از بین رفت، همه امیدهای مان خاک شد."

مینا: من دیگر از جامعۀ جهانی، از آمریکا، از همه کشورهای غربی چیزی نمی‌خواهم، چون کاری برای ما نکرده‌اند

او همچنان به رادیو آزادی گفت، پس از این از جامعۀ جهانی ناامید شده است، زیرا به گفتۀ او، جامعۀ جهانی تاکنون تنها شعار داده و در حدود ۱۶ ماه گذشته موفق به گشایش مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم نشده است:

"من دیگر از جامعۀ جهانی، از آمریکا، از همه کشورهای غربی چیزی نمی‌خواهم، چون کاری برای ما نکرده‌اند و بعد از این هم کاری نخواهند کرد. همه کارشان در قالب شعار است. هر کاری انجام بدهد ملت ما انجام می‌دهد و حق مان را ملت می‌گیرد."

رادیو آزادی خواست تا دیدگاه ضیاء هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان را در گزارش داشته باشد، اما تأکید او تا زمان نشر گزارش این بود که پوهنتون‌ها تا اطلاع ثانوی به روی دختران بسته خواهد بود.

این در حالیست که طالبان در حدود ۱۶ ماه حاکمیت‌شان مکاتب دخترانه را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند، زنان را از کار در بیشتر اداره‌های دولتی منع کردند، حجاب را بر زنان اجباری کردند و همچنان آنان را از رفتن به حمام‌های زنانه، پارک‌های تفریحی و سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی منع کردند.

در تازه‌ترین مورد دروزاۀ موسسه‌های تحصیلات عالی دولتی و خصوصی را به روی دانشجویان دختر بستند.

XS
SM
MD
LG