لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

نیویورک تایمز: رهبران طالبان مسیر میانه‌روی را کنار گذاشته‌اند


شماری از مقام های حکومت طالبان
شماری از مقام های حکومت طالبان

شماری زیادی از روزنامه‌های غربی، مطالبی را در بارۀ تصمیم اخیر طالبان در مورد بستن درهای پوهنتون‌ها به روی دختران تا اطلاع ثانی، منتشر کرده اند.

روزنامۀ نیویورک تایمز می‌نویسد که تصمیم جدید طالبان، آخرین نشانه‌ای است که رهبران این گروه مسیر میانه‌روی را کنار گذاشته‌اند و این حرکت نگرانی‌هایی را تأیید می‌کند که طالبان دستاوردهای ۲۰ سال گذشته در زمینه حقوق بشر و حکومت‌داری را در افغانستان خنثی خواهند کرد.

روزنامه لاس آنجلس تایمز نیز می‌نویسد که طالبان در افغانستان در تازه‌ترین فرمان خود با نقض حقوق و آزادی زنان، محصلان دختر را از رفتن به پوهنتون‌ها منع کرده اند.

به نوشتۀ روزنامه، طالبان علاوه بر آنکه وعده اعتدال را داده بودند، تعهد کرده بودند که حقوق زنان و اقلیت‌ها را رعایت خواهند کرد، اما اکنون قوانین تندرو اسلامی را در سطح وسیع تطبیق می‌کنند.

لاس آنجلس تایمز می‌افزاید، تصمیم تعطیلی پوهنتون‌های دختران، بدون شک به تلاش‌های طالبان برای به رسمیت شناختن حکومت آنها، آسیب می‌رساند.

روزنامه می‌نویسد، کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنان در اختیار نمایندۀ محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع این کشور است و طالبان بارها از این سازمان خواسته اند که این کرسی را به آنها واگذار کند.

روزنامه میامی هرالد بستن دروازه‌های پوهنتون‌ها را به روی دختران توسط طالبان، آخرین حمله بر حقوق زنان در افغانستان، دانسته است.

روزنامه به تعطیلی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان نیز اشاره کرده که بیش از چهارصد و پنجاه روز می‌شود که بروی دختران مسدود اند.

میامی هرالد به نقل از گزارش ماه دسامبر سال گذشته برنامه انکشافی سازمان ملل متحد نوشته که ممنوعیت کار زنان، سالانه تا یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان ضرر وارد می‌کند.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا روز شنبه گفت، زمانی که نصف نفوس یک کشور عقب بمانند، هرگز نمی‌تواند پیشرفت کند.

در مقاله منتشر شده توسط میامی هرالد، عکس العمل‌های متعدد در واکنش به تصمیم اخیر طالبان نیز وجود دارد. آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که بستن درهای پوهنتون‌ها به روی دختران، زیر پا گذاشتن یک تعهد دیگر، توسط طالبان است.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا گفته شده که طالبان تا زمانی توقع مشرعیت بین‌المللی را نداشته باشند که به حقوق اساسی همۀ مردم افغانستان احترام نکنند. براساس اعلامیه، تصمیم ممنوعیت حضور دختران در پوهنتون ها، برای طالبان بدون پی آمد نخواهد بود.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا هم می‌نویسد که تصمیم بسته شدن دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی دختران افغان، در جریان کمتر از سه ماه پس از شرکت هزاران دختر در امتحانات کانکور برای ثبت نام در پوهنتون‌های افغانستان، گرفته شده است.

گاردین می‌نویسد، این تصمیم طالبان واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخته و طالبان که از اسلام تندرو پیروی می‌کنند، هبت الله آخوندزاده رهبر آنها و ملاهای شامل در حلقۀ او، با تحصیلات مدرن به ویژه آموزش دختران، مخالف اند.

XS
SM
MD
LG