لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

سردی زمستان مشکلات زنده گی را برای معتادان مواد مخدر دو چندان ساخته است


تصویر آرشیف: تعدادی از معتادان مواد مخدر در گوشه یی از شهر کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از معتادان مواد مخدر در گوشه یی از شهر کابل

معتادان بی سرپناه نگران اند که با فرا رسیدن فصل زمستان و افزایش سردی هوا٬ آنان با مشکلات بیشتری رو به رو خواهند شد.

معتادان در کابل میگویند که در گذشته در برخی ویرانه ها باهم تجمع میکردند و شبهای سرد زمستان را در آنجا سپری میکردند، اما حال نیروهای طالبان مانع تجمع آنان میشوند و مجبور اند که تمام شب را در کنار جاده سپری کنند.

تعدادی از معتادان مواد مخدر در گوشه چمن حضوری شهر کابل در زیر یک پارچه ترپال گردهم آمده اند و با آتش زدن چوب و پلاستیک خود شان را گرم میکنند.

این معتادان بی سرپناه میگویند که سردی زمستان مشقت های اعتیاد را بر آنان دو چندان ساخته است، زیرا جای بود و باش ندارند و شبهای سرد زمستان را در فضای باز سپری میکنند.

معتادان به دلیل نداشتن سرپناه حالا در کنار جاده ها به سر می برند.
معتادان به دلیل نداشتن سرپناه حالا در کنار جاده ها به سر می برند.

محمد علیم، معتاد به مواد مخدر که چندین زمستان را با چنین سرنوشتی سپری کرده، میگوید، آسیبهای صحی هوای سرد در سالهای گذشته را هنوز حس میکند.

" هوای سرد به حدی تاثیر دارد که روزهای شده که ما برای استفاده مواد مخدر نشستیم، کمرم را درد گرفته، اما بلند شده نمیتوانستم، اینقدر خُنک بود، در همانجا کمرم را یخ زد و تا حال درد میکند."

هرچند شمار دقیق معتادان بی سرپناه در شهر کابل معلوم نیست، اما بر بنیاد ارقام مراکز ترک اعتیاد که هنگام بررسی کارمندان صحی از محل تجمع معتادان بدست آمده، حدود هفتاد هزار معتاد در شهر کابل به سر میبرند.

برخی از ارقام حاکی از آن است که حدود هفتاد هزار معتاد در شهر کابل به سر می برند

خوانی، باشنده شهر کابل میگوید، حضور معتادان در شهر بیشتر شده و آنان در این هوای سرد شبها و روز های شان را در هوای باز سپری میکنند:

" جگرم برای شان خون میشود، چون هم هوا سرد است و هم پول مواد را ندارند، بناءً اینها را یخ میزند، مواد مخدر زهر است، استفاده از آن هم درد دارد و هم تشنج دارد. خدا کند دولت اینها را به یکجای گرم ببرد، در غیر آن اینها را یخ میزند."

حکومت طالبان در زمستان سال گذشته هزاران معتاد را از چندین ولایت جمعآوری و به منظور وادار ساختن شان به ترک مواد مخدر، آنان را در زندانها نگهداری کرد.

دهها تن از معتادان مواد مخدر در زندان ولایت هرات
دهها تن از معتادان مواد مخدر در زندان ولایت هرات

هرچند این معتادان از سردی هوا نجات یافتند، اما به دلیل نبود امکانات معیاری تداوی اعتیاد، با بیرون شدن از زندان دوباره به مواد مخدر رو آوردند.

حال عبدالناصر منقاد، رییس مرکز هزار بستر تداوی معتادان در کابل میگوید، کار ساخت یک مرکز بزرگ مراقبت از معتادان در کابل پایان یافته و تا چند روز آینده آنان هزاران معتاد آسیب پذیر را از شهر کابل به این مرکز انتقال میدهند.

" ما برای پنج هزار نفر آماده گی گرفتیم و در روزهای آینده تلاش میکنیم افرادی که در هوای باز و در خُنک به سر میبرند به اینجا انتقال داده و تمامی امکانات را برای شان فراهم کنیم. در یک هفته تلاش میکنیم تا تمامی افرادی که با خطر مرگ روبرو اند، جمع آوری شوند."

نگرانی معتادان از سرد شدن هوا و تعهد مراکز ترک اعتیاد برای نجات شماری از آنان در حال است که در یک سال گذشته بیش از نصف مراکز فعال ترک اعتیاد در افغانستان به دلیل مشکلات مالی مسدود شده است.

هرچند به تازه گی اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد ۱۸ میلیون یورو و دو میلیون دالر را به این بخش کمک کرد، اما هنوز نیز ۴۸ مرکز مسدود شده دوباره به فعالیت آغاز نکرده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG