لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

شماری از پناهجویان افغان در پاکستان می‌گویند با مشکلات مواجه اند


آرشیف - پناهجویان افغان در پاکستان
آرشیف - پناهجویان افغان در پاکستان

در حالی که محدودیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران از سوی حکومت طالبان در افغانستان روز به روز در حال افزایش است، شماری از خانواده‌های افغان که به پاکستان رفته اند، می‌گویند که در این کشور با مشکلات مختلفی مواجه هستند، اما آموزش دختران و خواهران خود را آغاز کرده اند و از این بابت خوشحال هستند.

زینب، مادر سه دختر که در حال حاضر در اسلام آباد پاکستان زندگی می‌کند، به رادیو آزادی گفت که به تازگی سه دختر خود را در مکاتب ثبت نام کرده است:
"پناهندگان افغان در اینجا مشکلات زیادی دارند، مشکلات ویزا، مشکلات اقتصادی و مهاجرت در کل مشکلات زیاد است، اما من به عنوان یک مادر خوشحالم زیرا دخترانم در اینجا درس می‌خوانند و آیندۀ خود را می‌سازند."

اما همۀ آنها شرایط یک‌سانی ندارند.

برخی خانواده‌ها می‌گویند مکتب است، اما به دلیل هزینه‌های بلند اقتصادی در پاکستان نمی‌توانند دختران شانرا به مکتب بفرستند.

مریم که با کار در یکی از اداره‌های دولتی در افغانستان مخارج خانواده‌اش را تأمین می‌کرد، اکنون در پیشاور پاکستان زندگی می‌کند.

او می‌گوید که برای تأمین هزینه‌های تحصیل دو خواهرش تلاش زیادی کرده است، اما اقتصادش ضعیف است و نمی‌تواند این هزینه‌ها را تأمین کند:
"ما از افغانستان مهاجرت کردیم تا خواهران ما در اینجا تحصیل کنند، اما متاسفانه مجبوریم در مکاتب خصوصی ثبت نام کنیم و وضعیت اقتصادی ما ضعیف است، بنابراین اکنون دسترسی کامل به تحصیل در اینجا نداریم."

او از جامعۀ جهانی می‌خواهد که در این زمینه به خانواده‌های افغان کمک کند و زمینۀ آموزش را در کشورهای همسایه نیز برای آنان فراهم کند.

این در حالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان دختران بالای صنف ششم از آموزش منع شده اند.

طالبان بارها قول داده بودند که پس از ایجاد یک محیط امن بر اساس تعریف خودشان، به دختران اجازۀ آموزش را خواهند داد، اما نه تنها که این کار نشد، بلکه دولت طالبان در تاریخ ۲۰ دسامبر دروازه‌های پوهنتون‌ها را نیز تا اطلاع بعدی به روی زنان و دختران بست.

شماری از خانواده‌ها در افغانستان به رادیو آزادی گفته اند که برای ادامۀ تحصیل دختران خانواده‌های شان به کشورهای همسایه مهاجرت خواهند کرد، اما این در حالیست که ادارۀ پاسپورت حکومت طالبان توزیع پاسپورت را متوقف کرده و گرفتن ویزا برای سفر به کشورهای همسایه دشوار شده و کسانی که از مسیرهای قاچاق تردد می‌کنند با زندان، شکنجه و انواع مختلف آزار و اذیت روبه‌رو می‌شوند.

XS
SM
MD
LG