لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

نشریۀ استریتس تایمز: محدودیت ها بر زنان، اختلاف بین طالبان را دامن زده است


تعدادی از نیروهای گزمه طالبان
تعدادی از نیروهای گزمه طالبان

نشریۀ استریتس تایمز

  • نشریۀ استریتس تایمز مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده است: «محدودیت ها بر زنان، اختلاف بین طالبان را دامن زده است»


در مطلب به نقل از منابع در قندهار آمده است که احکام پیهم طالبان در مورد محدودیت ها بر حقوق زنان به افزایش اختلافات میان طالبان انجامیده است، به حدی که رهبر این گروه یک قطعه از نیروهای وفادار را برای محافظت از خودش فراخوانده است.

نویسندۀ مطلب به گونۀ تفصیلی در مورد محدودیت های وضع شده از سوی طالبان بر کار، آموزش و تحصیل و سفر زنان نوشته است و افزوده است که اقدامات طالبان خشم جامعۀ جهانی را برانگیخته است و حتی شماری از کشور های اسلامی دوست آن ها نیز واکنش نشان داده اند.

استریتس تایمز می نویسد، ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان دستور های «افراطی» را از قندهار صادر می کند.

پیش از این شماری از تحلیلگران به رادیو آزادی گفته اند که اختلاف بین طالبان بر سر حقوق زنان و دختران عمیق است.

نشریه به نقل از چند منبع که خواسته اند نام های شان افشا نشود نوشته است که ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان و پسر ملا محمد عمر بنیانگذار طالبان و سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان تلاش می کنند که هبت الله آخندزاده فرمان هایش در مورد زنان و دختران را پس بگیرد.

نشریه به نقل از منابع نوشته است که یعقوب و حقانی کوشیده اند تا با آخندزاده ببینند و گفت و گو کنند، اما تا هنوز موفق نشده اند.

نشریه در ادامه به نقل از منابع نوشته است، در حال حاضر جنجال در بین طالبان به حدی زیاد است که هر گروه تلاش می کند که برای برخورد احتمالی افراد خود شان را گردهم بیآورند.

به نوشتۀ استریتس تایمز، ملا یعقوب بر سلاح و مهمات به ارزش میلیارد ها دالر که از نیروهای امریکایی به جا مانده است، کنترل دارد.

وزنامۀ نیویارک پست

  • و روزنامۀ نیویارک پست به موضوع کتاب « جنگ زندگی اش» در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نظر افگنده است.


در آغاز مطلب می خوانیم که یک ماه پیش از خروج نیروها از افغانستان، جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده مقایسه کردن وضعیت افغانستان با اوضاع پسا خروج نیروهای امریکایی از ویتنام را رد کرده بود.

اما به نوشتۀ مقاله نویس، کریس ویپل، نویسندۀ این کتاب ادعا می کند، زمانی که بایدن ۷۸ ساله به رسانه ها گفت که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، وضعیتی به میان نخواهد آمد که کسی دچار مشکلی در سفارت امریکا در افغانستان شود، یک مأمور قصر سفید آن را خنده آور خواند.

در ادامه می خوانیم که بر خلاف سخنان آقای بایدن، امریکا مجبور شد که دیپلوماتان و کارمندان سفارت امریکا در کابل را به وسیلۀ هلیکوپتر بیرون کند.

XS
SM
MD
LG