لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

انترسپت: طالبان درگیر اختلافات درونی اند


شماری از مقام‌های حکومت طالبان
شماری از مقام‌های حکومت طالبان

نشریه انترسپت یک مطلب در بارۀ تصامیم اخیر طالبان در مورد زنان نشر کرده است.

نویسندۀ مطلب بستن درهای پوهنتون‌ها بروی دختران را تازه‌ترین تصمیم خشمگین طالبان دانسته می‌گوید که این اقدام جامعه افغان را به دوران سیاه سال‌های ۱۹۹۰ بر می‌گرداند.

نویسنده می‌افزاید که برای کاهش رنج افغان‌ها در حاکمیت طالبان، آسان‌تر این است که به مهاجران افغان در ایالات متحده آمریکا سکونت داده شود.

در ادامه آمده که نارضایتی کنونی از وضعیت در افغانستان قابل پیش‌بینی بود چون بباور نویسنده طالبان درگیر اختلافات درونی اند. اختلافات میان آنعده از رهبران طالبان که سال‌های جنگ را در خارج کشور سپری کرده اند و آنهای که سنگرهای جنگ تندروان را در داخل کشور گرم نگه داشتند.

نشریه می‌افزاید در حالیکه طالبان با برگشت به قدرت در تابستان سال گذشته علائم از تغییر نسبت به زمامداری دور اول خود نشان دادند اکنون دیده می‌شود که رهبری آنها در دست افراطیونی است که آماده اند منافع افغان‌ها و حسن نیت جامعه جهانی را قربانی نظریات خود کنند.

در ادامه مطلب می‌خوانیم که کانگرس امریکا هفته گذشته نتوانست که لایحۀ مربوط به مهاجران افغان را تصویب کند. این لایحه قرار بود برای ده‌ها هزار افغانی که بعد از سقوط کابل به دست طالبان به امریکا رفته اند زمینه اقامت دایمی در این کشور مساعد سازد.

در ادامه مطلب آمده که این قانون نه تنها برای افغانانی که در گذشته با نظام جمهوریت یا امریکایان همکاری داشتند و از ترس طالبان به امریکا رفته اند مهم بود بلکه برای آنعده از افغانان هم مهم است که هنوز هم در افغانستان بسر می‌برند و زندگی ایشان در خطر است.

اما روزنامه کانادایی گلوبل نیوز یک مطلب در بارۀ انفجار روز یکشنبه در دروازه میدان هوایی نظامی کابل نشر کرده که منجر به تلفات شد. ولی طالبان ارقام مشخصی از تلفات ارائه نکردند.

روزنامه این انفجار را اولین حمله سال ۲۰۲۳ در افغانستان عنوان کرده است. مسئولیت این حمله را هنوز کسی یا گروهی بدوش نگرفته ولی به نوشته روزنامه شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی داعش در این اواخر حملات خود را در افغانستان افزایش داده است.

درپایان مطلب می‌خوانیم که میدان هوایی نظامی کابل از میدان ملکی ۲۰۰ متر فاصله و در نزدیکی وزارت داخله قرار دارد جای که حمله انتحاری ماه اکتوبر جان چهار تن را گرفت.

XS
SM
MD
LG