لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

انجمن ملی ژورنالیستان پاکستان: تلاش‌ها برای تمدید ویزه های خبرنگاران افغان آغاز شده است


هدایت الله احدی یک خبرنگار افغان مقیم پاکستان
هدایت الله احدی یک خبرنگار افغان مقیم پاکستان

انجمن ملی ژورنالیستان پاکستان تلاش‌هایی را برای تمدید ویزه های خبرنگاران افغان مقیم در پاکستان آغاز کرده است.

اعضای این انجمن در این باره با مریم اورنگ زیب، وزیر اطلاعات پاکستان گفت‌وگو کرده و از او خواهان کمک در این زمینه شده اند.

قمر یوسف زی، رئیس کمیته‌ای که انجمن ملی خبرنگاران پاکستان برای خبرنگاران افغان ایجاد کرده است، به رادیو آزادی گفت، به آنها اطمینان داده شده و امیدوارند که به زودی برای تمدید ویزه‌های خبرنگاران افغانستان اقدام رسمی صورت گیرد:
"انشاءالله دولت تا حدی حرف ما را بپذیرد و مشکلی پیش نیاید. این تلاش از سوی ما جریان دارد اما حکومت تا کنون اعلامیه‌ای که ما بتوانیم در این مورد اطمینان حاصل کنیم صادر نکرده است، وقتی این اعلامیه صادر شود خیال ما از این بابت راحت می‌شود، کوشش و کمک ما در این راستا ادامه دارد."

صدها خبرنگار افغان که در پاکستان بسر می‌برند اعتبار ویزه های آنها به پایان رسیده است، اما با وجود تلاش آنان، حکومت پاکستان ویزه‌های آنها را تمدید نکرده است.

میر ولی رحمانی، خبرنگار افغان مقیم پاکستان از جملۀ افرادی است که هنوز تلاش‌هایش برای تمدید ویزه نتیجه نداده است:
"از ۱۰ ماه پیش برای تمدید ویزه پاکستان تلاش کردم، اما متأسفانه با وجود تلاش و چندین بار درخواست، نتوانستم این کار را انجام دهم."

آقای رحمانی می‌گوید، او همچنین نگران است که حکومت پاکستان بر اساس تصمیم جدید خود، مهاجرین غیرقانونی را از این کشور اخراج کند.

عبدالله زیرک، یکی دیگر از خبرنگاران افغان به دنبال راه حل مناسب برای این مشکلات از سوی جامعۀ جهانی است:
"افغان‌ها که پس از سقوط جمهوریت به قصد رفتن به کشورهای خارجی یا تحصیل فرزندانشان به پاکستان آمدند و ویزه های آنها در اینجا تمام شده است، از تصمیمات اخیر دولت پاکستان بسیار نگران هستند. ما امیدواریم که جامعۀ جهانی و دولت پاکستان مشکلات مهاجرین افغان مقیم پاکستان را درک کرده و راهی برای حل آنها بیابند."

وزیر داخلۀ پاکستان به تاریخ ۳۰ دسامبر اعلام کرده بود که طرح عفو مهاجرین غیرقانونی مقیم پاکستان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد.

رانا ثناالله گفته بود که پس از این تاریخ، آن عده از مهاجرین که اسناد قانونی برای اقامت ندارند جریمه می‌شوند و اگر بیش از یک سال از اقامت غیرقانونی آنها در پاکستان گذشته باشد، نام آنها در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

هنوز معلوم نیست چه تعداد از مهاجرین افغان پس از سقوط جمهوریت به پاکستان رفته اند و چه تعداد از آنها با اسناد قانونی در آنجا زندگی می‌کنند.

انجمن ملی ژورنالیستان پاکستان می‌گوید که ۱۸۲ خبرنگار نزد آنها ثبت نام کرده اند، برخی تنها هستند و برخی دیگر با خانواده‌های خود در اسلام‌آباد زندگی می‌کنند.

گفته می‌شود که بیشتر این خبرنگاران به قصد رفتن به کشورهای دیگر در پاکستان بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG