لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

حکومت طالبان: دوسیهٔ رسانه های را بررسی می کنیم که از خارج برای افغانستان نشرات می‌کنند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گوید، رسانه‌هایی که از خارج بر ضد نظام طالبان "تبلیغات" می‌کنند، به روز پنج‌شنبه به گونۀ غیابی محاکمه می‌شوند.

عبدالحق حماد، رئیس بررسی رسانه‌های این وزارت به روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، پیش از این از مسئولان این رسانه‌ها خواسته شده بود در رابطه به این که برخلاف نظام امارت اسلامی نشرات می‌کنند وضاحت بدهند و هم جوازهایشان را تمدید کنند، اما آنها حاضر به پاسخ نشدند.

"ساعت ده بجه روز پنج‌شنبه نشست محکمۀ ابتدایی برگزار می‌شود، از آنها خواسته شده تا حاضر شوند اما مسئولان این رسانه‌ها اینجا نیستند و در خارج هستند ما برای آنها گفته‌ایم که وکیل بگیرند و یا نماینده‌شان را بفرستند و وضاحت بدهند، اگر آنها نماینده‌شان را هم نفرستند محکمه از جانب آنها وکیل می‌گیرد، این که در غیاب ما در مورد یک مسئول رسانه فیصله کنیم این خبری درستی نیست."

او پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری باختر که تحت کنترول طالبان فعالیت می‌کند، گفته که پرندۀ رسانه‌هایی که از خارج افغانستان بر ضد نظام طالبان فعالیت می‌کنند و مسئولان‌شان به خارج فرار کرده اند، به محکمه فرستاده شده است.

نشرات رادیویی٬ تلویزیونی و انترنتی از خارج برای افغانستان سالهای متمادی است که جریان دارد و در گذشته این نهاد های خبری دفاتری نیز در داخل افغانستان داشتند
نشرات رادیویی٬ تلویزیونی و انترنتی از خارج برای افغانستان سالهای متمادی است که جریان دارد و در گذشته این نهاد های خبری دفاتری نیز در داخل افغانستان داشتند

او اما مشخص نساخت که کدام رسانه و چه گونه تبلیغاتی بر ضد نظام طالبان انجام داه است.

دفتر حمایت کننندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید، چنین برخوردها با رسانه‌ها می‌تواند زنگ خطری برای جامعه رسانه‌ای در داخل افغانستان باشد.

حکومت طالبان چندی پیش نشرات رادیو آزادی و صدای امریکا را به روی موج‌های کوتاه و متوسط متوقف کرد.

ظریف کریمی، مسئول این نهاد در صحبت با رادیو آزادی گفت :

"چنین برخوردها می‌تواند زنگ خطری را برای کارمندان و جامعۀ رسانه‌ای که در داخل افغانستان هستند به صدا در بیاورد اما امیدوار هستیم که حکومت افغانستان در مقابل چنین برخورد تجدید نظر بکنند تا این که دست‌آوردهای بیست اخیر آزادی بیان و جامعه رسانه‌ای افغانستان به باد فنا نرود."

از سوی هم انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان می‌گوید، توقع دارند تصامیم در مورد خبرنگاران و رسانه‌ها در مطابقت با قانون رسانه‌های افغانستان گرفته شود.

حجت الله مجددی، رئیس این انجمن به رادیوآزادی گفت:

"انتظار داریم که این تصمیم به لغو جواز های رسانه‌ها منجر نشود، هم رسانه‌ها پاسخ، معلومات و اسناد را ارائه کنند که پاسخگوی پرسش‌های نظام باشد و هم نظام در برابر آن از حوصله‌مندی کار بگیرد."

درعین حال فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که محکمۀ غیابی در بارۀ رسانه‌های خارجی از کشور و مسئولان آنها غیرقانونی است.

این فدراسیون برگزاری محکمۀ غیابی را حربۀ فشار بر آزادی‌های فردی و اجتماعی خوانده گفت که این کار نقض حقوق بشر است.

حکومت طالبان که خود را متعهد به آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در چارچوب شریعت اسلامی می‌داند چندی پیش نشرات رادیو آزادی و صدای امریکا را به روی موج‌های کوتاه و متوسط متوقف کرد.

سازمان‌های حامی خبرنگاران و حقوق بشری بارها حکومت طالبان را به ایجاد محدودیت بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران متهم کرده اند.

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان برخی رسانه‌های آزاد به دلیل‌های مختلف از جمله وضع محدودیت از سوی حکومت طالبان، از بیرون از افغانستان فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG