لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

با کاهش خدمات داخل بستر٬ شماری از معتادان به شیوه‌های غیر معیاری ترک اعتیاد رو آورده اند


تصویر آرشیف: تعدادی از معتادان مواد مخدر
تصویر آرشیف: تعدادی از معتادان مواد مخدر

شماری از معتادان در افغانستان برای ترک مواد مخدر به استفاده از داروهای ترک اعتیاد رو آورده اند.

این معتادان می‌گویند که به دلیل نبود امکانات بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد، در این اواخر خانواده‌های شان آنان را نزد داکترانی می‌برند که با استفاده از ادویه به تداوی شان در منزل می پردازند.

صدیق‌الله ۲۵ سال دارد، وی در ماه‌های اخیر چند بار به خواست خودش به مراکز ترک اعتیاد در کابل مراجعه کرده تا مواد مخدر را ترک کند، اما هربار پاسخ رد دریافت کرده و به استفاده از مواد مخدر ادامه داده است.

خانواده صدیق‌الله یک ماه پیش از یک مرکز ادویه فروشی در کابل ادویه ترک اعتیاد را خریداری کرد تا وی را در منزل تداوی کند، اما در نبود داکتر متخصص، صدیق‌الله توان تحمل درد ترک اعتیاد را از دست داد و از خانه فرار کرد.

"پنج هزار روپیه دادیم، برایم گفت که سه شب و سه روز درد خواهد داشت و پس از آن راحت می‌شوی. یکی از این شربت‌ها برای خواب و شربت‌های دیگر آن برای ترک اعتیاد است، اما بر من تاثیر نکرد. با خوردن آن همان چرت و فکر بود و در تشنج بودم و دلم می‌خواست که به دنبال نشئه بروم. من نتوانستم که سه شب و روز درد را تحمل کنم، همان درد بالایت می آید، وقتی درد آمد، مجبور می‌شوی از خانه فرار کنی و خودت را به اندیوالان برسانی."

در نتیجه کاهش کمک های بین المللی بسیاری از کلینیک ها و شفاخانه های تداوی معتادان فعالیت های خود را متوقلف کرده اند
در نتیجه کاهش کمک های بین المللی بسیاری از کلینیک ها و شفاخانه های تداوی معتادان فعالیت های خود را متوقلف کرده اند

با مسدود شدن مراکز ترک اعتیاد در یک سال گذشته و کاهش خدمات داخل بستر در شماری دیگر از این مراکز، شماری از ادویه فروشی‌ها در کابل و برخی از ولایت‌ها فروش خود سر ادویه ترک اعتیاد را آغاز کرده اند.

این ادویه فروشی‌ها برای ترک اعتیاد، چهار قلم ادویه را برای معتادان توصیه می‌کنند که شامل شربت معده، داروی خواب، ویتامین‌ها و شربت ترک اعتیاد می‌باشند.

شماری از ادویه فروشی‌ها در کابل و برخی از ولایت‌ها فروش خود سر ادویه ترک اعتیاد را آغاز کرده اند.

ثناءالله رخشانی در ولایت هلمند داکتر معالج است، وی چند ماه پیش با کمک یک مرکز فروش ادویه ترک اعتیاد در کابل، به تداوی معتادان پرداختند.

هرچند ریاست صحت عامه هلمند به تازه‌گی مانع فعالیت آقای رخشانی شده، اما وی می‌گوید که تداوی معتادان با استفاده از این ادویه‌ها موثر بوده است:

"این تداوی بیست روز را در بر می‌گیرد و پس از بیست روز مریض فراخوانده می‌شود و معاینات مولتی درگ وی انجام می‌شود که آیا ادویه داده شده برایش مفید بوده است یا خیر. این دوا با ضمانت داده می‌شود و به خانواده مریض کارت ضمانت داده می‌شود و برای پایواز مریض برخی رهنمودها صورت می‌گیرد. تاثیر گذاری این داروها (۹۰ درصد حتمی است، چون وقتی کسی از تاثیر گذاری آن مطمن نشود، چنین ضمانتی به کسی نمی‌دهد."

معتادانی که چانس تداوی نمی یابند و یا تحمل درد ترک اعتیاد را ندارند دوباره به اعتیاد روی می آورند
معتادانی که چانس تداوی نمی یابند و یا تحمل درد ترک اعتیاد را ندارند دوباره به اعتیاد روی می آورند

داکتر واحدالله کوشان، متخصص ترک اعتیاد تداوی معتاد در منزل را ممکن، اما با مشکلات و خطرها همراه می‌داند:

"اعتیاد یک مریضی است و تداوی و ترک اعتیاد در منزل ممکن است، اما اثرات، زیان‌ها، تکلیف‌های روانی و جسمی که در وجود فرد معتاد باقی مانده، باید از سوی یک فرد مسلکی مدیریت شود. باید مهارت‌ها به فرد معتاد آموزش داده شود که به زنده‌گی عادی بر گردد. در چنین حالتی ترک اعتیاد ممکن است، اما امکان اعتیاد مجدد فرد تداوی شده خیلی زیاد است."

با مسدود شدن بیش از چهل مرکز تداوی معتادان در یک سال گذشته و کاهش خدمات داخل بستر در مراکز موجود ترک اعتیاد، معتادانی که حاضر اند داوطلبانه مواد مخدر را ترک کنند، فرصت را از دست داده اند.

خانواده‌های شماری از این معتادان ناگزیر شده اند که برای تداوی اعضای معتاد شان به شیوه‌های غیر معیاری رو بیاورند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG