لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

با سرد شدن هوا در افغانستان موارد گاز گرفته‌گی نیز افزایش یافته است


تصویر آرشیف: مردم در یک گوشه یی از کابل برای خریداری گاز مایع قطار بسته اند
تصویر آرشیف: مردم در یک گوشه یی از کابل برای خریداری گاز مایع قطار بسته اند

با سردی هوا در افغانستان، مرگ‌ومیر ناشی از گاز گرفتگی نیز افزایش یافته است. اخیراً ۴ تن در خوست و یک تن در کندهار به این دلیل جان باختند.

بسته‌گان قربانیان می‌گویند به دلیل بی‌احتیاطی و فقر برخی افراد نمی‌توانند سوخت باکیفیت و بی‌ضرر بخرند و چنین حوادثی رخ می‌دهد.

سهراب داور که از اهالی وزیرستان بود و ۸ سال پیش به دلیل ناامنی به خوست مهاجرت کرد، چهار روز پیش بر اثر گاز گرفتگی همراه با سه فرزندش جان باخت و تنها همسرش زنده ماند که اکنون در شفاخانه بستری است.

یکی از بسته‌گان سهراب به نام رفیع‌الله به رادیو آزادی گفت که او هر روز صبح زود برای نماز بیدار می‌شد، اما آن روز هیچ دیده نشد، او به خانه سهراب رفته و آن‌چه را دیده، با ما در میان گذاشت.

"آن روز دیر وقت بود، اقوام ما رفته بودند و از شیشه خانه دیده بودند که همه آن‌ها گیچ افتاده اند. به من گفتند که آن‌ها در چنین حالت اند و حتی برای نماز بیدار نشده‌اند. وقتی رفتم دیدم حال همه خیلی بد است. سریع پنجره را باز کردم و متوجه شدم که نفس نمی‌کشند. قاری صاحب (سهراب) و سه دخترش در این حادثه جان باختند، اما همسرش نجات پیدا کرد."

به دلیل مشکلات اقتصادی مردم توان تهیه مواد سوخت و وسایل معیاری را ندارد
به دلیل مشکلات اقتصادی مردم توان تهیه مواد سوخت و وسایل معیاری را ندارد

رفیع‌الله می‌گوید که وقتی هوا سرد شد، سهراب از بخاری گازی استفاده می‌کرد و چند بار به او شکایت کرده که در نیمه‌های شب سرگیچی دارد، برای رفع سردردی و گنگسیت از ملا تعویذ گرفته، اما علت آن دود گاز بوده و به همین دلیل جان خود را از دست داده‌است.

این تنها حادثۀ نیست که بر اثر استنشاق گاز این خانواده جان خود را از دست می‌دهد، دو روز پیش نیز در همین گونه حادثه یک دانش آموز مکتب به نام یوسف در کندهار جان باخت.

پیش از این رویداد گزارش‌هایی از هلاکت افراد در کابل و زابل نیز منتشر شده بود.

داکتر حنیف حیران:‌مردم بی توجه هستند٬ باید متوجه باشند که بالون های درست گاز داشته باشند

اگرچه برخی مشکلات اقتصادی را دلیل بیشتر این حوادث عنوان می‌کنند و می‌گویند که مردم نمی‌توانند سوخت باکیفیت و مطمئن بخرند، اما داکتر حنیف حیران از بی‌احتیاطی مردم هم به‌عنوان دلیل مهم افزایش این حوادث یاد می‌کند.

"مردم در این مورد بی‌توجه هستند. لوله‌های برخی از بالون‌های گازها نشتی دارد یا برخی از آن‌ها در هنگام خواب روشن می‌کنند که نباید این کار شود. هر بار که از بالون گاز استفاده می‌شود باید اطمینان داشت که بالون گاز و لوله‌ها نشتی نداشته باشد و گاز از جایی خارج نشود. اگر هنگام بیداری بخاری گازی استفاده می‌کنید مهم نیست، اما اگر می‌خواهید بخوابید، آن‌ها را ببندید."

دکتر حیران همچنین پیشنهاد می‌کند که نباید بالون گاز را شب‌ها در اتاق خواب رها کنید، زیرا در بسیاری از مواقع ممکن است در اثر انفجار بالون‌های گاز حوادث ناگواری رخ دهد.

آقای حیران می‌افزاید، علاوه بر استفاده از بخاری گازی، در مورد بخاری‌های زغال سنگ و سایر بخاری‌ها نیز باید در زمستان بسیار مراقب بود تا از حوادث بد جلوگیری شود.

در سال‌های گذشته افراد زیادی بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند، اما به دلیل عدم آگاهی عمومی و مشکلات اقتصادی در این زمینه همچنان مردم از این بخاری‌های گازی استفاده می‌کنند که اغلب به دلیل بی‌احتیاطی باعث مرگ افراد شده‌است.

XS
SM
MD
LG