لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست روند اعدام ها را متوقف کند


 محمد حسینی ( راست) و محمد مهدی کرمی که به روز شنبه توسط حکومت ایران اعدام شدند
محمد حسینی ( راست) و محمد مهدی کرمی که به روز شنبه توسط حکومت ایران اعدام شدند

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک بیانیه اعدام دو تن از معترضان زندانی در ایران را محکوم کرده است.

این نهاد ناوقت روز شنبه در یک بیانیه تویتری گفته که اعدام دو معترض دیگر به نامهای محمدمهدی کرمی و محمدحسینی را در پی محاکمه های ناعادلانه بر اساس اعترافات اجباری محکوم میکند.

به گفته سازمان ملل متحد این تکان دهنده است که ایران به رغم اعتراض بین المللی به اعدام معترضان ادامه می دهد. سازمان ملل متحد از ایران خواسته که همه اعدام ها را متوقف کند.

جوزپ بوریل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته که این اتحادیه اروپا از این اعدامها در ایران "متحیر" شده است.

جوزپ بوریل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بوریل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

سخنگوی آقای بوریل گفته که اعدام های اخیر، نشانه دیگری از سرکوب خشونت آمیز تظاهرات افراد ملکی توسط مقامات ایرانی است و بار دیگر از رژیم ایران خواسته که فوراً به اجرای احکام اعدام علیه معترضان پایان دهد.

سازمان های حقوق بشر احکام اعدام علیه این معترضان در ایران را در جریان آنچه که"محاکمه های ساختگی" خوانده شده، محکوم کرده اند.

عفو بین الملل گفته که این محاکمه ها "هیچ شباهتی به یک روند قضایی معنی دار ندارد".

هادی قایمی، مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر ایران مستقر در نیویورک، در اعلامیه ای به روز شنبه گفت که "این افراد بعد از طی مراحل قضایی اعدام نشده، بلکه به قتل رسیده اند."

بر اساس برخی گزارش ها از آغاز اعتراضات مردمی در ایران تاکنون حدود ۵۰۰ نفر کشته شده و چهارتن نیز اعدام گردیده اند

قوای قضائیه ایران می گوید که دو مرد به روز شنبه (تاریخ ۷جنوری) پس از مجرم شناخته شدن به قتل یکی از اعضای نیروی های بسیج در جریان اعتراضات ضد رژیم در شهر کرج در نزدیک شهر تهران پایتخت این کشور، اعدام شدند.

بر اساس خبرگزاری"میزان"، محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی عاملان اصلی جنایت که منجر به قتل روح الله عجمیان شد، به دار آویخته شدند.

کرمی و حسینی در ماه دسامبر گذشته به اعدام محکوم شده بودند و ستره محکمۀ ایران با متهم ساختن آنها به قتل عجمیان در ۳ نوامبر، احکام اعدام آنها را تایید کرد.

به گفته سارنوالان، عجمیان ۲۷ ساله توسط گروهی از عزادارانی که در مراسم یادبود شهید حدیث نجفی در تظاهرات ماه سپتامبر شرکت کرده بودند، نخست برهنه و بعد کشته شد.

کرمی و حسینی متهم اند که در جریان اعتراضات مردمی یک عضو نیروهای بسیج یا شبه نظامی ایران را به قتل رسانده بودند.
کرمی و حسینی متهم اند که در جریان اعتراضات مردمی یک عضو نیروهای بسیج یا شبه نظامی ایران را به قتل رسانده بودند.

کرمی و حسینی اتهامات وارده را رد کرده، گفته بودند که در زندان شکنجه شده و به وکیل مدافع مورد نظر شان، دسترسی نداشته اند.

محمدحسین آغاسی، یک وکیل مدافع ساکن تهران، از قول پدر کرمی گفته که خانواده او توانسته که "برای آخرین بار" با او ملاقات کند، ولی محکمه به او اجازه وکالت ازکرمی را نداد.

این اظهارات محمدحسین آغاسی وکیل مدافع از تهران، با ادعای اخیر رئیس ستره محکمه ایران در مغایرت قرار دارد که گفته بود، همه زندانیان حق انتخاب وکالت مورد نظر شان را دارند.

تاکنون چهار تن به ارتباط اعتراضات بعد از مرگ مهسا امینی در توقیف پولیس گشت ارشاد تهران اعدام شده اند. مهسا به اتهام نقض قوانین حجاب اجباری دستگیر شده بود. دو مرد در ماه دسامبر با وصف خشم جهانی، به دار آویخته شدند.

رژیم ایران با سرکوب خونین به اعتراضات اخیر در آن کشور پاسخ داده و تا اکنون حدود ۵۰۰ تن از جمله خردسالان را به قتل رسانیده است. هزاران تن دیگر نیز از جمله بسیاری از معترضان، خبرنگاران، وکلای مدافع، فعالان و سایر افراد دستگیر شده اند.

براساس سازمان حقوق بشر ایران که در اسلو مستقر است، در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۵۰۰ تن به اتهامات مختلف در ایران اعدام شده اند.

XS
SM
MD
LG