لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۰

واشنگتن تایمز: اظهارات شهزاده هری میتواند برای نیرو های بریتانوی مشکل ساز باشد


شهزاده هری در هنگام اجرای ماموریت نظامی در افغانستان
شهزاده هری در هنگام اجرای ماموریت نظامی در افغانستان

روزنامه واشنگتن تایمز

  • روزنامه واشنگتن تایمز درمطلبی با اشاره به اظهارات شهزاده هری که گفته است در جریان ماموریت نظامی در افغانستان ۲۵ طالب مسلح را مانند دانه های شطرنج هدف قرار داده و کشته٬ نوشته است که این اظهارات ممکن است به نیروهای بریتانوی مشکل ساز باشد و جان خود شهزاده را نیز به خطر بیندازد.

این روزنامه از گروال متقاعد تم کولینز نقل کرده که از شهزاده هری انتقاد کرده و گفته است که در نظام عسکری چنین اظهاراتی نادرست است.

نشریه میرر

  • نشریه میرر نیز در شماره تازه خود در همین مورد تبصره کرده و اظهارات دگروان کولینز را به نشر رسانده است. این دگروان که در عراق در چهارچوب قوای بریتانوی خدمت کرده است میگوید که این اظهارات مغرورانهٔ شهزاده هری میتواند برای قوای بریتانوی زیانبار باشد.

به گفته این دگروال٬ هری خانواده خود را برباد داده و حالا در تلاش برباد دادن خانواده دیگر خود که ارتش است٬ اقدام کرده است.
نشریه میرر از برخی دیگر نظامیان بریتانوی نیز نقل کرده که گفته اند٬ زمانی که شهزاده هری طالبان را به مثابه دانه های شطرنج توصیف کرده است٬ بنا طالبان او را به جناب جنگی متهم کرده اند.

شهزاده هری که به باور نشریه میرر برای کتاب خود بیست ملیون دالر دریافت کرده است٬ تفصیل کامل از ماموریت ده سال قبل خود را در افغانستان بیان کرده که چگونه ۲۵ طالب را در خط اول نبرد کشته است. وی نوشته است که آنان را به عنوان افراد نی٬ بلکه به حیث دانه های شطرنج می دیده که در سوی دیگر تخته قرار داشتند. وی در عین حال نوشته است که ویدیو هایی از نبرد خود را که توسط کمره هلیکوپتر ثبت شده بود تماشا کرده است.

نشریه میرر نیز بخشی از سخنان جان هاتن وزیر اسبق دفاع بریتانیا را نیز آورد که گفته است اظهارات شهزاده هری از هر نگاه نادرست است.

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین اما واکنش طالبان را در ارتباط به اظهارات شهزاده هری منعکس کرده است. این روزنامه گفته است که طالبان شهزاده هری را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده اند که یک دهه قبل در افغانستان رخ داده است.


این روزنامه به نقل از انس حقانی یکی از افراد بلند پایه طالبان نوشته که خطاب به شهزاده گفته است: کسانی را که تو کشته یی انسان ها بودند٬ دانه های شطرنج نبودند و خانواده داشتند که منتظر برگشت آنان بودند.

نظامیان بریتانوی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان مستقر بودند.

XS
SM
MD
LG