لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

اندیپندنت: تعهد ما به مردم افغانستان به هزار پارچه شکست


توزیع نان خشک رایگان از سوی یک مرد افغان به شماری از زنان بی‌بضاعت در کابل
توزیع نان خشک رایگان از سوی یک مرد افغان به شماری از زنان بی‌بضاعت در کابل

روزنامه اندیپندنت مقاله‌ای را تحت عنوان «تعهد ما به مردم افغانستان به هزار پارچه شکست»، به نشر رسانده است.

نویسنده گفته که سال نو فرصتی است برای آوردن تغییر.

روزنامه اندیپندنت می‌گوید که ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا در سخنرانی خود در آغاز این هفته قول داد که آنچه را که وعده می‌دهد، انجام خواهد داد.

در ادامه آمده که به سختی می‌توان صحنه‌های سقوط کابل را فراموش کرد - صدها نفر در حملات و تظاهرات در افغانستان کشته شدند، میلیون‌ها نفر مجبور به فرار از کشور‌شان شدند و اکنون زنان و دختران افغان با محدودیت‌های شدیدی مشابه "آپارتاید جنسیتی" مواجه اند.

در مقاله روزنامه اندیپندنت می خوانیم که بر اساس طرح اسکان، بریتانیا متعهد شده که ۲۰۰۰۰ افغان را در سال‌های آینده و ۵۰۰۰ نفر را در سال اول در سه بخش اسکان دهد.

به نوشته نویسنده مقاله، در این سه بخش افغان هایی که قبلاً در بریتانیا نیاز به اسکان داشتند، افغان هایی که توسط کمیشنری عالی سازمان ملل متحد معرفی شده اند و افغان‌هایی که برای حکومت بریتانیا کار کرده اند.

روزنامه اندیپندنت در ادامه می‌گوید که یک سال گذشت و این وعده نه تنها که عملی نشد، بلکه به هزاران پارچه شکست.

روزنامهٔ بریتانیایی آی نیوز در مقاله‌ای به نقل از یک امداد رسان نوشته که هشدار می‌دهد که ممنوعیت طالبان بر کارمندان زن موسسات خیریه، میلیون‌ها نفر را به قحطی می‌کشاند.

سمیرا سید رحمان، سخنگوی کمیته بین‌المللی نجات (آی آر سی) می‌گوید که این ممنوعیت بر زنان افغان تاثیر "ویرانگری" خواهد داشت.

آی نیوز می‌گوید که حدود ۳۰۰۰ نفر از ۸۰۰۰ کارمند آی آر سی در سراسر افغانستان زن اند که ۹۹ درصد آنها افغان بوده و در سال گذشته به شش میلیون نفر در افغانستان کمک کرده اند.

آی آر سی یکی از حدود ۱۸۰ سازمان کمک رسانی در افغانستان است که پس از صدور فرمان طالبان مبنی بر منع کار زنان در نهاد‌های کمک رسانی غیر دولتی سر از شب کرسمس فعالیت خود را در افغانستان متوقف کرده.

به نوشته آی نیوز سازمان‌های غیردولتی می‌گویند که نمی‌توانند بدون کمک زنان کارمند، زنان افغان را یاری رسانند.

طالبان اتهام وارد کرده اند که محدودیت بر زنان کارمند در نهاد‌های غیر دولتی را به خاطر بد حجابی آنها وضع کرده اند، ادعایی که بسیاری زنان کارمند در مصاحبه با رادیو آزادی آن را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG