لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

ناصر سرمست: دو آهنگ حاوی پیام دادخواهی برای زنان افغان ساخته می‌شوند


شماری از
شماری از

به ادامۀ اعتراض‌ها در پیوند به ممنوعیت تحصیل و کار زنان در افغانستان هنرمندان افغان نیز می‌کوشند تا از طریق هنرشان به مبارزه‌ها در این راستا شدت ببخشند.

داکتر احمد ناصر سرمست، رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، کار روی ساخت دو آهنگ به هدف دادخواهی برای حق تحصیل و کار زنان افغان از سوی دسته‌های موسیقی آنها جریان دارد.

ناصر سرمست رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان
ناصر سرمست رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان

آقای سرمست گفت، قرار است بزودی مرکز موسیقی و فرهنگی افغانستان نیز به گونۀ رسمی در پرتگال گشایش یابد:
"ما امیدوار هستیم در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۳ مرکز موسیقی و فرهنگی افغانستان را رسماً در پرتگال افتتاح کنیم، اما در کنار آن دسته‌ها و ارکستر‌های انستیتوت ملی موسیقی افغانستان برنامه‌های متعددی روی دست دارد، برای هشتم مارچ روی دو سرود برای دادخواهی برای زنان و حق تحصیل و حق کار زنان کار می‌کنیم."

از سوی هم شاپیری نغمه، آوازخوان مشهور افغانستان به رادیو آزادی گفت، در سال‌جاری آهنگ‌هایش بیشتر روی تلاش برای رفع ممنوعیت‌های وضع شده بر زنان در افغانستان تمرکز خواهد داشت:
"در سال ۲۰۲۳ مصروف تهیه آهنگ‌ها هستم، بیشتر آهنگ‌هایم روی ممنوعیت‌های وضع شده بر دختران و حالاتی که در وطنم جاری است و نا آرامی‌هایی که در افغانستان جاریست، تمرکز دارد."

شاپیری نغمه، آوازخوان مشهور افغانستان
شاپیری نغمه، آوازخوان مشهور افغانستان

پیش از این بانو نغمه آهنگی را در مورد محدودیت‌های اعمال شده از سوی حکومت طالبان بر زنان ساخته است. او این آهنگ را بدون موسیقی خوانده، زیرا به باورش، این کار سبب خواهد شد تا کسانی که موسیقی را حرام می‌دانند نیز آنرا بشنوند.

از سوی هم احمد مرید، یکی دیگر از آواز خوانان افغانستان به رادیو آزادی گفت، او روی ساخت سه تا چهار آهنگ کار می‌کند که با شرایط امروز افغانستان مطابقت دارد:
"آهنگ‌هایی که در همین شرایط امروزی ایجاب می‌کند و ضرورت هست که همچو اشعار و آهنگ‌ها خوانده شود، سه تا چهار آهنگ را زیر کار دارم یکی آن خطاب به زن افغان می‌گوید که (کی گفته است که خموش شو؟ ترانه بخوان! ترانه چیست غزال‌های عاشقانه بخوان!"

هنرمندان افغان در حالی مصروف ساخت آهنگ‌ها در رابطه به تامین حقوق زنان افغان اند که حکومت طالبان در نزدیک به هفده ماه گذشته در کنار وضع محدودیت‌های شدید بر تحصیل، کار و فعالیت‌های زندگی زنان، نشر و پخش موسیقی را نیز در افغانستان ممنوع قرار داده اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با نشر برخی ویدیوها ادعا کرده اند که افراد طالبان آلات موسیقی را شکستانده و یا به آتش کشیده و هنرمندان را مورد آزار و اذیت قرار داده اند. اما سخنگویان حکومت طالبان این ادعاها را رد و یا تأیید نکرده اند.

شورای بین‌المللی موسیقی نیز چندی پیش ممنوعیت موسیقی توسط طالبان در افغانستان را محکوم کرده و آنرا نسل کشی فرهنگ و موسیقی خوانده است.

گفتنیست که تا کنون تلاش‌ها در راستای رفع محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان بی‌نتیجه بوده و حکومت طالبان همواره روی تطبیق قوانین شرعی تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG