لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان از کارمندانش آزمون عقیدتی می‌گیرد


در پی برگزاری آزمون سنجش معلومات دینی و عقیدتی در وزارت‌های مالیه و معارف حکومت طالبان، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان نیز از کارمندانش آزمون عقیدتی خواهد گرفت.

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان این موضوع را در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی تایید کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ تاریخ دقیق و چگونگی برگزاری این آزمون پاسخ نداد.

این در حالیست که برگۀ پرسش‌های منصوب به این آزمون در شبکه‌های اجتماعی نشر شده و ادعا شده که از سوی وزرات معارف حکومت طالبان تهیه شده است.

مسئولان وزارت معارف حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ ندادند، اما بر اساس برگۀ پرسش‌ها که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، این سوالات شامل ۵ سوال مربوط به ارکان دین، کلمۀ شهادت، معلومات زندگی پیغمر اسلام و تعداد سال‌های نزول قرآن کریم می‌شود.

پیش از این برخی از آموزگاران مکتب‌ها و کارمندان وزارت مالیۀ حکومت طالبان نیز به رادیو آزادی گفته بودند که این آزمون عقیدتی را سپری کرده اند.

یکی از آموزگارانی که آزمون عقیدتی را سپری کرده و نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، آزمون به گونۀ تحریری و تقریری برگزار شد و در امتیازدهی بر علاوۀ نمره امتحان تحریری و تقریری، مواد درسی آموزگاران نیز در نظر گرفته شده است:
"در امتحان تقریری باید قرآن شریف را می‌خواندیم. برخی معلومات دینی مانند سال تولد، سال وفات و سال بعثت پیغمیر اسلام را سوال می‌کردند. آنها می‌گفتند که ما بیست سال از اسلام دور بودیم. امتحان گذشت و من از امتحان و سیستم نمره دهی راضی نیستم."

در همین حال یکی از کارمندان وزرات مالیۀ حکومت طالبان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی نوشت، او در تابستان امسال آزمون عقیدتی را سپری کرده است.

پیش از این مقام‌های وزارت‌های امر به معروف و نهی از منکر و معارف حکومت طالبان به رسانه‌ها گفته بودند که هدف از برگزاری آزمون عقیدتی سنجش معلومات کارمندان دولتی است که به گفته آنان، افرادی که نمرۀ بلند بگیرند تشویق خواهند شد و افرادی که نمرۀ پائین بگیرند کمک می‌کنند تا معلومات دینی‌شان را افزایش دهند.

این آزمون در حالی برگزار می‌شود که مقام‌های طالبان همواره در سخنرانی‌ها و طرزالعمل‌هایشان تأکید کرده اند که نظام تحصیلی و کاری باید مطابق به شریعت اسلام باشد. اما انتقادها بر این است که طالبان تعریف مشخصی از شریعت اسلام ارائه نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG