لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

سفارت افغانستان در هند: تلاش داریم راه حل اساسی به مشکلات نظامیان فارغ شده افغان پیدا شود


شماری از نظامیان افغان در هند. عکس از آرشیف
شماری از نظامیان افغان در هند. عکس از آرشیف

یک دانشجوی افغان که از آکادمی نظامی هند فارغ‌التحصیل شده، اما اکنون با پیشینه تحصیلی نظامی در پوهنتون ملکی مصروف تحصیل است.

او به رادیو آزادی گفت: "تنها آرزوی ما این بود که بعد از فارغ‌التحصیلی به کشورمان برگردیم و خدمت کنیم که متاسفانه نشد."

او که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت که ۲۰ سال جنگ و ناامنی در افغانستان او را مجبور به آموزش نظامی کرد تا از کشور و ارزش‌های آن دفاع کند، اما این آرزو‌اش برآورده نشد و اکنون روزگارش را در هند می‌گذراند:
"در جریان دوره آموزشی و پس از سرنگونی دولت قبلی، دولت‌های هند و امریکا به ما قول داده بودند که کمک‌های لازم را به ما ارائه خواهند کرد. دولت هند گفته بود که بعد از فارغ‌التحصیلی زمینه‌های بیشتر تحصیل را فراهم خواهند کرد، متأسفانه چنین نشد. ما در وضعیت بسیار بدی بودیم و خانواده‌های ما نیز در افغانستان با وضعیت اقتصادی بسیار بدی روبرو هستند، شغلی نیست و برای آنچه آمده بودیم و درس خوانده بودیم به آن نرسیدیم و اکنون در مسیری هستیم که نتیجه مشخص نیست."

او می‌گوید که ۱۸ ماه در هند دروس نظامی را آموزش دیده است.

دانشجویان افغانی که در هند از کورس‌های نظامی فارغ شده اند ادعا می‌کنند که سفارت افغانستان به آن‌ها گفته است که دولت هند جز خرید تکت رفتن به افغانستان نمی‌تواند به آن‌ها کمک دیگر کند.

اما دفتر مطبوعاتی سفارت افغانستان در هند در پیامی نوشتاری به رادیو آزادی گفت: "ما با نمایندگان دانشجویان نظامی در تماس هستیم، اقدامات لازم برای مرحله اول انجام شده است و ما همچنان در حال برگزاری جلسات هستیم تا با دولت هند گفتگو شود، راه حل اساسی برای مشکلات این دانشجویان ایجاد شود."

بر اساس اطلاعاتی که دفتر مطبوعاتی سفارت افغانستان در هند با رادیو آزادی به اشتراک گذاشته است، ۱۷۰ افسر اردوی ملی، بریدمنان و دانشجویان در دانشگاه‌ها و اکادمی‌های نظامی هند شامل بودند که ۱۱۷ نفر از آن‌ها هنوز در هندوستان به آموزش غیر نظامی و نظامی مشغول اند. ۱۸ دانشجو که واجد شرایط تحصیلی بودند برای ادامه تحصیلات در بورسیه آی سی سی آر وزارت امور خارجه هند پذیرفته شدند و از نوامبر ۲۰۲۲ بدینسو به ادامه تحصیل مصروف اند.

سفارت افغانستان در هند می‌گوید که حکومت هند میکانیزم حمایت از دانشجویان نظامی را در شرایط خاص تایید کرده و به کمک‌های خود ادامه می‌دهد. به ویژه به نیازهای صحی و درمانی آنها پرداخته و توجه کرده است.

این در حالی‌ست که یک افسر به نام تورن عبیدالله ظاهر که دوره آموزشی نظامی خود را در هند گذرانده بود، هفته گذشته بر اثر بیماری درگذشت.

یکی از دوستان عبیدالله که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش منتشر شود، در پیامی کتبی به رادیو آزادی گفت:
"سه ماه پیش عبیدالله «ظاهر» مریض شد، تمام پولش را خرج او کرد، وقتی دوستان دیگرش مطلع شدند او را به شفاخانه دولتی صفدر جنگ بردند، دوستانش از اتشه نظامی سفارت افغانستان در هند خواستند که وی در شفاخانه نظامی هند تحت درمان قرار گیرد، پس از اصرار فراوان به شفاخانه نظامی اعزام شد و با وجود تلاش داکتران، یک هفته بعد به دلیل ابتلا به سرطان و تاخیر زیاد در تداوی‌اش درگذشت. جنازه وی به همکاری دانشجویان نظامی افغان تکفین و به افغانستان فرستاده شد."

عکس از مراسم فراغت نظامیان افغان از اکادمی نظامی هند
عکس از مراسم فراغت نظامیان افغان از اکادمی نظامی هند

سفارت افغانستان در هند نیز مرگ وی را به رادیو آزادی تأیید کرده و گفته است که عبیدالله ظاهر از روز اول بیمار بوده و با همکاری دولت هند در شفاخانه‌های پیشرفته دولتی و نظامی هند تحت درمان قرار گرفته است، اما بیماری‌اش پیشرفت کرده بود و او در جریان درمان درگذشت.

سفارت افغانستان در هند نیز می‌گوید که روند و مراسم تشییع جنازه وی توسط سفارت انجام شده و برای مراسم خاکسپاری جنازه به وطنش فرستاده شده است.

گفتنی است که ۵۳ تن از دانشجویان نظامی افغانستان که تحصیلات خود را در هندوستان به پایان رسانده بودند، به افغانستان بازگشته اند که پیش از این طالبان گفته بود که به این افسران زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

در این مورد از عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان پرسیدیم، اما او به سوالات ما پاسخی نداد.

همچنین سعی کردیم با فارغ‌التحصیلان نظامی که به افغانستان برگشته اند صحبت کنیم، اما به دلیل مشکلات امنیتی به سوالات ما پاسخ ندادند.

دانشجویان افغان که در هند از آموزش‌های نظامی فارغ التحصیل شده اند، در حالی از مشکلات سخن می‌زنند و بازگشت به کشورشان هراس دارند که نیویورک تایمز در ۱۲ اپریل ۲۰۲۲ گزارشی را منتشر کرد که بر اساس یک تحقیق، طالبان در شش ماه اول حکومت خود ۵۰۰ افسر نظامی دولت قبلی را کشته یا ناپدید کرده اند. موضوع که طالبان آن را رد کردند.

XS
SM
MD
LG