لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۰

تصبره شماری از نشریه های جهان در مورد مسایل افغانستان


دافغانستان بانک، عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد
دافغانستان بانک، عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

میل آنلاین
نشریه میل آنلاین چاپ بریتانیا گزارشی خبرگزاری اسوشیتد پرس را در مورد سخنان اخیر بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان، منتشر کرده است.

اسوشیتد پرس در آغاز از هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نقل کرده که بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان را، به دلیل سخنان "گمراه کننده و غیر مفید" آن در مورد پول نقد انتقاد کرده که به افغانستان فرستاده می‌شود.

این انتقاد در حالی مطرح می‌شود که روابط میان یوناما و طالبان به دلیل ممنوعیت کار زنان و آموزش و تحصیل دختران تیره شده است.

در ادامه گزارش میل آنلاین می‌خوانیم که سازمان ملل متحد از این پول بیشتر برای ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی به میلیون‌ها افغان استفاده می‌کند.

به گفته نویسنده مقاله از ماه آگست سال ۲۰۲۱ که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفته، این پول به دلیل نگرانی‌های سیستم بانکی به طور نقدی به افغانستان ارسال می‌شود.

یوناما به ۴۰ میلیون دالر اشاره کرد که روز شنبه وارد افغانستان شده و پس از خبر یوناما به حساب سازمان ملل متحد در یک بانک خصوصی حواله گردیده است.

یوناما در اعلامیه‌ای گفته که این پول نه به بانک افغانستان منتقل شده و نه به مقام‌های طالبان.

بانک مرکزی افغانستان روز شنبه گفت که از هر حرکت اصولی که باعث ورود اسعار به افغانستان و کمک به نیامندان شود، حمایت می‌کند.

سازمان ملل متحد قبلاً اعلام کرده بود که از دسمبر سال ۲۰۲۱ تا کنون ۱.۸ میلیارد دالر به افغانستان ارسال کرده که برای تأمین مالی سازمان ملل متحد و نهادهای مرتبط با آن هزینه شده تا به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

بزنس استندرد

نشریه بزنس استندرد مقاله‌ای را در مورد تلاش‌های یکی از اعضای برجسته حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان امریکا منتشر کرده است.

مایکل مک‌کال می‌خواهد که در مورد خروج نیروهای امریکایی در ماه آگست سال ۲۰۲۱ از افغانستان تحقیق کند.

بزنس استندرد در این مقاله‌اش می‌گوید که مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا نامه‌ای به انتونی بلینکن وزیر خارجه آن کشور فرستاده و از او در این باره معلومات خواسته است.

در ادامه می‌خوانیم که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اعلامیه‌ای را منتشر کرده و گفته که پس از خروج بی‌نظم و مرگبار نیروهای امریکایی از افغانستان، دشمنان امریکا جسور و این کشور بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌ها مبدل شده است.

پس از تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ ماه آگست سال ۲۰۲۱، ماموریت نظامی نیروهای خارجی از افغانستان بعد از دو دهه در ۳۱ ماه آگست همین سال به پایان رسید.

نشریه بزنس استندرد می‌نویسد که بعد از حاکمیت طالبان در افغانستان مردم این کشور از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و به بحران بشری رو به رو اند.

برنامه جهانی غذا به رادیو آزادی گفته که در سال ۲۰۲۳ شمار نیازمندان به کمک‌های بشری در افغانستان به ۲۸ میلیون و ۳ صد هزار خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG