لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

واکنش شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان به قتل مرسل نبی‌زاده


مرسل نبی‌زاده عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان
مرسل نبی‌زاده عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان

دو عضو پیشین شورای ملی افغانستان می‌گویند که پس از کشته شدن مرسل نبی‌زاده عضو پیشین ولسی جرگه، از سرنوشت سیاسیون زن در این کشور خیلی نگران شده اند.

فوزیه کوفی یکی از نمایندگان پیشین شورای ملی افغانستان شب گذشته (۱۵ جنوری) به رادیو آزادی گفت که انتظار داشتن از طالبان برای برقراری امنیت، نادرست است زیرا به باورش طالبان تجربه حکومت‌داری ندارند و در برابر مردم احساس مسئولیت هم نمی‌کنند.

فوزیه کوفی عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان
فوزیه کوفی عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان

خانم کوفی گفت:
"از حادثه ترور مرسل نبی‌زاده یکی از اعضای سابق مجلس نمایندگان، همه شوکه شدیم اما متعجب نشدیم برای اینکه او تنها کسی نیست که روزانه در افغانستان کشته می‌شود. روزانه ده‌ها انسان در مناطق مختلف و ولایت‌های مختلف کشته می‌شوند، با عناوین مختلف تحت نام‌های مختلف."

خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیۀ حکومت طالبان در کابل در پیامی به رسانه‌ها دیروز (یکشنبه، ۱۵ جنوری) گفت که مرسل نبی‌زاده با یک محافظش در خانه‌اش در منطقۀ احمدشاه بابا توسط افراد مسلح ناشناس به ضرب گلوله کشته شد. به گفتۀ زدران، برادر نبی‌زاده در این رویداد زخم برداشته است.

پس از روی‌کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱، نخستین بار است که یک نماینده پیشین شورای ملی افغانستان هدف قرار گرفته و کشته شده است.

شکریه بارکزی عضو سابق ولسی جرگه و سفیرپیشین افغانستان در ناروی
شکریه بارکزی عضو سابق ولسی جرگه و سفیرپیشین افغانستان در ناروی

شکریه بارکزی یکی دیگر از اعضای پیشین شورای ملی در پیامی به رادیو آزادی گفت که نگران وضعیت سیاسیون زن در این کشور است:
"متاسفانه حوادث و قتل‌های زنجیره‌یی که رخ می‌دهد، جداً نگران کننده است. مخصوصاً قتل شهید مرسل نبی‌زاده نماینده کابل هم در همین گونه حوادثی شامل است که واقعاً و به شدت موجب نگرانی سایر بانوان و کسانی که در دولت کار کرده اند، بوده است."

همزمان با این سمیرا حمیدی کمپاینر بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل گفته که قتل‌های هدفمند در افغانستان بدون هیچ گونه حسابدهی ادامه دارد.

او دیروز یکشنبه در توییتر با اشاره به کشته شدن مرسل نبی‌زاده افزود که بحران در افغانستان ادامه دارد و ترور و حملات انتحاری تا هنوز از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

به گفتۀ بانو حمیدی، این اوج بدبختی است که به ادعایش طالبان ۳۵ میلیون شهروند را گروگان گرفته اند.

عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، از کشته شدن مرسل نبی‌زاده در کابل ابراز تاسف کرده.

آقای عبدالله در صفحۀ فیس‌بوکش نوشته که این بانو، خدمتگار مردم بود و به صورت مظلومانه هدف قرار گرفت. او ابراز امیدواری کرده که عاملین حمله بر جان مرسل نبی‌زاده، بازداشت و مجازات شوند.

تا هنوز معلوم نیست که در عقب این رویداد کی قرار داشته زیرا کسی یا گروهی تا هنوز مسئولیت حمله بر جان نبی‌زاده را نپذیرفته.

طالبان گفته اند در مورد رویداد تحقیق می‌کنند.

مرسل نبی‌زاده در سال ۲۰۱۹ به عنوان نماینده کابل در ولسی جرگه انتخاب شد و پس از حاکمیت دوباره طالبان به قدرت، تا مرگش در کابل ماند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش می‌دهد که مرسل نبی‌زاده عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه پیشین بود و در یک گروه خصوصی غیردولتی به نام موسسه توسعه و تحقیقات منابع بشری کار می‌کرد.

شماری از رسانه‌های جهان از نبی‌زاده به عنوان یکی از بانوان فعال و شجاع افغانستان نام برده و از فعالیت‌های او ستایش کرده اند.

XS
SM
MD
LG