لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

وزارت تحصیلات عالی طالبان: نصاب تحصیلی پوهنتون‌های افغانستان بازنگری می‌شود


وزارت تحصیلات حکومت طالبان از آغاز روند بازنگری نصاب تحصیلی پوهنتون‌ها خبر داده است.

در اعلامیه‌ای که در سایت مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت طالبان نشر شده، آمده است که وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان تلاش دارد تا نصاب واحد تحصیلی را با معیارهای علمی جهان و ارزش‌های ملی و دینی عیار سازد.

اعلامیه افزوده که تاکنون نصاب درسی بخش ژورنالیزم و علوم اجتماعی بازنگری شده است.

شماری از استادان پوهنتون‌ها اما می‌گویند، تا کنون عمده‌ترین تغییر در نظام تحصیلی از سوی حکومت طالبان افزایش کردیت‌های ثقافت اسلامی و برخی مضامین عربی بوده است.

به گفتۀ آنان، حکومت طالبان بازنگری دیگر مضامین هر رشتۀ تحصیلی را به خود استادان واگذار کرده است.

سیدنایل ابراهیمی و خوانی همت، دو تن از استادان پوهنتون‌ها که در روند بازنگری نصاب تحصیلی در حکومت جمهوری پیشین و حکومت طالبان اشتراک داشتند، به رادیو آزادی گفتند:
"سه نصابی که دور اولش تمام شده آگاهی دارم به جز از مضامین ثقافت اسلامی و چند کردیت عربی هیچ گونه مداخله در فرایند ساخت و ساز نصاب وجود ندارد."

یکی از پوهنتون‌های خصوصی افغانستان، عکس از آرشیف
یکی از پوهنتون‌های خصوصی افغانستان، عکس از آرشیف

"ثقافت اسلامی از ۸ کردیت به ۲۴کریدیت افزایش یافت که در سمترهای مختلف در هر سمستر نظر به لزوم‌دید در بعضی سمسترها سه کردیت در بعضی سمسترها ۴ کردیت و در بعضی سمسترها هم دو کردیت در نظر گرفته شد، تغییر عمده‌ای که با آمدن امارت اسلامی در نصاب تحصیلی آمده افزایش کردیت‌های ثقافت اسلامی است."

به گفتۀ آنان پیشنهاد دیگر حکومت طالبان این بوده که ارزش‌های اسلامی در تعیین ارزش‌ها و اهداف پوهنزی‌ها در نظر گرفته شوند.

یک تن از استادن علوم اجتماعی که در رشته خود ماستری دارد، اما می‌گوید حکومت طالبان در تلاش ایدیولوژیک کردن محیط علمی و اکادمیک است.

او که نخواست نظر به حساسیت موضوع نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:
"هدف از اصلاحات هم ادیولوژیک شدن نهادهای علمی و تحصیلی است. شما ببینید بخصوص در توزیع علوم اجتماعی، دیدگاه اخیر وزیر تحصیلات عالی این است که رشتۀ علوم اجتماعی را اصلاحات برایش به وجود می‌آوریم شما ببینید اگر ما مکتب جامعه شناسی را بنیان‌گذاران و تئوری پردازان اصلی آن را نادیده بگیریم، دیگر در واقع اصلاحات نیست در واقع این‌ها خالی کردن تئوری‌های اصلی بنیانگذاران مکتب جامعه شناسی است."

ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد.

بازنگری نصاب تحصیلی موضوع تازه‌ای نیست؛ در حکومت جمهوری پیشین نیز این روند آغاز شده بود.

نگرانی‌ها اما اکنون این است که وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان بدون توجه به نیازمندی‌های علمی، برای جامعۀ در نهایت سلیقه خود را وارد سیستم تحصیلی کشور کند.

پیش از این اظهارات ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در بارۀ تحصیلات نیز جنجالی شده بود که واکنش‌های گسترده را در پی‌داشت.

XS
SM
MD
LG