لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

وزیر خارجه پاکستان: در مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری می‌کنیم


بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان
بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که این کشور می‌خواهد در مبارزه با تروریزم در منطقه با افغانستان همکاری کند.

بلاول بوتو زرداری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره با بیان این موضوع گفت، تروریزم بر مردم پاکستان و افغانستان تأثیر گذاشته است و آنان باید به موقع با آن مقابله کنند.

این در حالیست که منیر اکرم، نمایندۀ پاکستان در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با نشریۀ امریکایی نیوزویک گفته است که این کشور به شدت نگران حضور و فعالیت شبه نظامیان افراطی در مرز با افغانستان است و به گفتۀ وی، آنان باید طالبان را متقاعد کنند تا با تمام گروه‌های دهشت افگن از جمله داعش مبارزه کنند.

اما به گفتۀ آقای اکرم، تا زمانی که طالبان در افغانستان با مشکلات مالی روبه‌رو باشند، مبارزه با تروریزم‌ برای آنها دشوار خواهد بود.

وی همچنین مدعی شد که شاخۀ خراسان گروه داعش در حال قوی‌تر شدن است و اگر طالبان با مشکلات مالی مواجه باشد، برخی از شبه‌نظامیان آنها به داعش و دیگر گروه‌ها تروریستی ملحق خواهند شد.

پاکستان بارها نگرانی‌اش را از فعالیت گروه داعش، طالبان پاکستانی و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان و در مرز با این کشور ابراز کرده است.

اما مقام‌های طالبان این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت، فقر و بیکاری در افغانستان یک چالش است، اما به گفتۀ او، طالبان متعهد به مبارزه با تروریزم در افعانستان هستند:
"ما به توافق‌نامۀ دوحه متعهد هستیم و به هیچکس اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه کسی دیگر استفاده کند. اگر کسی در این مورد نگرانی دارد، می‌تواند آن را از راه دیپلماتیک با امارت اسلامی در میان بگذارد. با وجود فقر و بیکاری در افغانستان یک چالش بزرگ است، اما با وجود این، به تعهد خود پایبند هستیم."

آقای شاهین مدعی است که برخی از حلقات استخباراتی زیر نام داعش علیه مردم افغانستان برای نظام موجود مشکلات ایجاد می‌کنند.

اما او نامی از این حلقات استخباراتی نبرده است.

در همین حال شاه محمود میاخیل، معاون وزیر دفاع در نظام جمهوری پیشین معتقد است که پاکستان با چنین اظهاراتی می‌خواهد از دنیا باج بگیرد.

شاه محمود میاخیل، معاون وزیر دفاع در نظام جمهوری پیشین
شاه محمود میاخیل، معاون وزیر دفاع در نظام جمهوری پیشین

آقای میاخیل به رادیو آزادی گفت:
"وسایل زیاد به طالبان باقی مانده است، بنابر این امکانات موجود در افغانستان کافی است. اما هدف پاکستان این است که از این راه از کشورهای منطقه مانند امریکا و روسیه باج‌گیری کند که اگر پاکستان از طالبان حمایت نکنند و پاکستان با طالبان در این امر همسو نشود. گروه‌های تروریستی به کشورهای منطقه نفوذ خواهد کرد. این کشورها تحت نام‌حمایت از طالبان اقتصاد کشور خودشان را تقویت می‌کند."

این در حالیست که پاکستان بار دیگر نسبت به فعالیت شاخۀ خراسان گروه داعش در افغانستان و در مرز با این کشور ابراز نگرانی کرده که این گروه حملات مرگبار خود را در داخل افغانستان افزایش داده است.

آخرین حملۀ مرگبار این گروه در مقابل دروازۀ وزارت خارجۀ حکومت طالبان در کابل در ۲۱ جدی بود که برخی منابع به رادیو آزادی گفته بودند، در این حمله ۱۶ دیپلمات و کارمند این وزارت کشته شده اند.

حکومت طالبان پس از آن رسماً اعلام کرد که در این حمله پنج تن کشته و شمار دیگر زخمی شده اند.

شفاخانۀ ایمرجنسی در کابل هم در صفحۀ توییتر خود نوشت که تنها از این حمله ۴۰ زخمی به این شفاخانه انتقال داده شده است.

XS
SM
MD
LG