لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

برخی باشندگان کابل: آلودگی هوا سبب افزایش امراض مختلف شده است


آلودگی هوا در شهر کابل. عکس از آرشیف
آلودگی هوا در شهر کابل. عکس از آرشیف

شماری از باشندگان شهر کابل شکایت دارند که به دلیل آلودگی هوا دچار بیماری‌های مختلف شده اند.

عاقله مایار، باشندۀ شهر کابل از آلودگی هوای منطقۀ خود شکایت دارد.

او به رادیو آزادی می‌گوید، این نوع هوای آلوده سبب ایجاد بیماری‌های مختلف به ویژه برای کودکان و کهن‌سالان می‌شود:

عاقله: تا حدی آلودگی هوا بیشتر شده که شفافیت فضا از بین رفته است.

"این هوا باعث بیشتر شدن امراض تنفسی شده، بیشتر کودکان و بزرگ سالان را مریض کرده است وقتی که می‌خواهیم بیرون برویم حتی نمی‌توانیم به شکل نورمال اطراف خود را مشاهده کنیم تا حدی آلودگی هوا بیشتر شده که شفافیت فضا از بین رفته است."

عاشق الله، یکی دیگر از باشندگان شهر کابل در گفت‌وگو با رادیو آزادی با یادآوری از عوامل آلودگی هوا گفت که باید از سوخت با کیفیت استفاده شود:
"ما از مردم، صاحبان حمام‌ها، کارخانه‌ها، هوتل‌ها و مالکان شهرک‌ها می‌خواهیم که چیزهایی را که تمام شهر را پر از دود می‌کند نسوزانند، آنها چیزهای بی‌کیفیت را می‌سوزانند که باعث بیماری می‌شود."

قابل یاد آوری است که با فرا رسیدن فصل زمستان، این چندمین بار است که شهروندان کابل این مشکل را با رادیو آزادی در میان می‌گذارند و در سال‌های گذشته نیز شکایت‌های مشابهی مطرح می‌شد.

داکتران نیز یکی از دلایل بیشتر شدن بیماری‌ها را آلودگی هوا می‌دانند و می‌گویند، بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های تنفسی و قلبی ناشی از همین هوای آلوده است.

به گفتۀ آنان، همچنان افرادی که از قبل بیماری‌های تنفسی از جمله نفس تنگی دارند، با افزایش آلودگی هوا بیماری شان بیشتر می‌شود.

داکتر امیر: لودگی هوا باعث امراض مختلف بلند رفتن خطر امراض تنفسی، قلبی، سرطان شش‌ها می‌شود

عزیزالله امیر، متخصص امراض قلبی به رادیو آزادی گفت، به دلیل هوای آلوده تعداد بیماران در شفاخانۀ وی افزایش یافته:
"آلودگی هوا باعث امراض مختلف بلند رفتن خطر امراض تنفسی، قلبی، سرطان شش‌ها می‌شود و مخصوصاً در بین افرادی بیشتر می‌شود که از قبل مریض بوده و امراض تنفسی داشته باشند یا مسن باشند. در بین اطفال فقیر خطر این بیماری‌ها بیشتر است، هر قدر ذرات این آلودگی هوا کوچک‌تر باشد به همان اندازه برای انسان خطرناک است و باعث مرگ و میر می‌شود."

شاروالی کابل تحت کنترل طالبان می‌گوید که برای جلوگیری از آلودگی هوای شهر کابل نزدیک به پنج ماه پیش تدابیر لازم را اتخاذ کرده اند.

نعمت الله بارکزی، سخنگوی این ادارۀ حکومت طالبان به رادیوآزادی گفت:
"شاروالی کابل از حدود پنج ماه پیش تمامی ساختمان‌ها، حمام‌ها و فابریکه‌ها را کنترل می‌کند و فعلاً هم در وقت‌های مشخصی که مرکز گرمی‌ها فعال می‌شود تیم‌های گزمه فعالیت خود را دارند و اجازه نمی‌دهند کسی بدون فلتر فعالیت کند و وظیفه‌ای که به ما سپرده شده، ما آنرا اجرا می‌کنیم."

مردم می‌گویند که زمستان‌های سخت، بیکاری و فقر در افغانستان یکی از دلایل استفاده از سوخت بی‌کیفیت و بیشتر شدن آلودگی هوا است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پیش از این گفته بود که میلیون‌ها خانواده در افغانستان مجبور خواهند شد بین غذا و گرما در زمستان یکی را انتخاب کنند.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ نیز با بیان این مطلب گفته بود که مردم افغانستان در زمستان امسال با فقر شدید، سرما و افزایش بیماری‌های کودکان مواجه خواهند شد.

XS
SM
MD
LG