لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

حکومت ایالت خیبرپختونخواه منحل شد


عمران خان صدراعظم سابق پاکستان
عمران خان صدراعظم سابق پاکستان

در ظرف چهار روز ایالت خیبرپختونخواه دومین ایالت پاکستان است که حکومت آن منحل می‌شود.

سه روز قبل حکومت ایالت پنجاب توسط صدر اعظم سابق اینکشور منحل شده بود.

حکومت‌های این دو ایالت تحت کنترل حزب تحریک انصاف بود و به نوشته خبرگزاری رویترز ، عمران خان می‌خواهد با منحل کردن حکومت‌های آنها بر حکومت مرکزی نو پاکستان فشار وارد نماید که انتخابات قبل از وقت را برگزار کند.

اما حکومت مرکزی پاکستان این خواست عمران خان را قبول نکرده است.

بشیر گواښ از بخش مشال رادیو آزادی در این مورد می‌گوید:
"در مرکز پاکستان یک دولت ائتلافی به رهبری مسلم لیک قرار دارد. اما مقامات این حکومت مرکزی می‌گویند که انتخابات بر اساس قانون اساسی در ماه اکتوبر ۲۰۲۳ که امسال است برگزار می‌شود. اکنون که اسامبله‌های ایالت‌های خیبرپختونخواه و پنجاب منحل شده اند، در این ایالت‌ها دولت موقت خواهد آمد. طبق قانون، انتخابات باید در ظرف ۹۰ روز برگزار شود. اما دولت مرکزی گفته که انتخابات اسامبله‌ها را برگزار نمی‌کند. بلکه حکومت موقت امور اداری را در ایالت‌های خیبرپختونخواه و پنجاب انجام خواهد داد."

پاکستان ۴ ایالت دارد که بیش از نصف ۲۲۰ میلیون نفوس آن در ایالت شمالی غربی خیبرپختونخواه و ایالت پنجاب در شرق زندگی می‌کنند.

گورنر یا والی خیبرپختونخواه غلام علی به درخواست و فشار حزب تحریک انصاف عمران خان استعفی داد. او به خبرنگاران گفت که انتخاب دیگری نداشت.

عمران خان ۷۰ ساله که یک زمانی کپتان تیم کریکت پاکستان بود و بعداً به سیاست رو آورد به تعقیب سقوط حکومتش در رای عدم اعتماد در پارلمان پاکستان، پیهم خواستار انتخابات زود هنگام در پاکستان بوده. او مظاهرت عمومی را بر ضد حکومت نو تحت رهبری شهباز شریف شروع کرد تا اینکه در ماه اکتوبر در جریان یک راهپیمایی هدف تیر قرار گرفته و زخمی شد.

حکومت صدر اعظم شهباز شریف که با بحران شدید اقتصادی دست به گریبان است برگزاری انتخابات زود هنگام را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG