لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

رعایت وقفه میان ولادت‌ها چقدر مهم است؟


یک خانم حامله. عکس از آرشیف
یک خانم حامله. عکس از آرشیف

نفیسه، باشندۀ شهر جلال آباد است.

نفیسه که از عروسی‌اش ده سال می‌گذر مادر ۶ کودک است.

او می‌گوید، به دلیل رعایت نکردن فاصلۀ زمانی بین ولادت‌ها خودش و کودکانش با مشکلات صحی دچار اند.

نفیسه به رادیو آزادی گفت که شوهرش تنها فرزند پدر و مادرش است و به همین دلیل می‌خواهد فرزندان زیادی داشته باشد:
"یک طفل من هفت ماه به دنیا آمد بعد از سه روز مرد. اولادهایم شیر به شیر اند، همه کوچک ‌ماندند و ضعیف هستند، یک بار به داکتر رفته بودم گفت بخاطری که شیر به شیر هستند ضعیف و کم خون هستند، خودم هم کم خون هستم، اعصابم هم خراب است با سروصدای اطفال فکرم خراب می‌شود داکتر گفت میوه و خوراکی‌های خوب بخورید پیسه نیست غریبی است از کجا شود."

به اساس توصیۀ سازمان جهانی صحت، فاصلۀ بین دو ولادت باید دست کم ۱۸ ماه باشد.

در مجلۀ انجمن طبی امریکا که از سوی محققین پوهنتون کلمبیا نوشته شده، آمده است، اگر فاصله بین ولادت کمتر از ۱۸ ماه و بیشتر از ۵ سال باشد، ولادت طفل دیگر سبب مشکلات زیادی خواهد شد.

در این تحقیق سن مادر و حتی وضعیت اقتصادی جامعه‌اش در نظر گرفته شده است. آنان به این نتیجه دست یافته اند که اگر فاصله بین ولادت‌ها از ۱۸ ماه کم باشد، خطر ولادت زودرس ۴۰ درصد و به دنیا آوردن طفل کم وزن ۶۱ درصد افزایش می‌یابد.

آرشیف - شماری از خانم ها در یک مرکز صحی در کابل
آرشیف - شماری از خانم ها در یک مرکز صحی در کابل

داکتر نوریه مشکل، متخصص بخش نسایی ولادی در شفاخانۀ شینوزاده در کابل هم علت مشکلات متعدد در میان نوزدان و مادران را رعایت نکردن فاصله بین ولادت‌ها می‌داند:
"عدم رعایت فاصله بین ولادت‌ها سبب امراض مختلف نزد مادران می‌شود در قدم اول سبب بلند رفتن مرگ و میر نزد مادران و نوزادان می‌شود، در قدم دوم سبب امراض مختلف می‌شود که از او جمله یکی کم خونی است نزد مادران به وجود می‌آید و در عین زمان در زمان ولادت اکثراً سبب خونریزی‌ها در نزد خانم‌ها می‌شود و اطفالی که به دنیا می آیند از مادران کم خون اکثراً اطفال ضعیف و اطفال کم خون می‌باشند. بعد از اینکه به دنیا می‌آیند اطفال هم به امراض انتانی مواجه می‌شوند که بناً سویه مرگ و میر در نزد اطفال تا یک سالگی بلند می‌رود."

بانو مشکل افزود، مادرانی که وقفۀ میان ولادت‌ها را رعایت نمی‌کنند به مشکلات مختلف مانند ناتوانی قلبی، بیماری‌های تناسلی و پوکی استخوان مواجه می‌شوند.

او می‌گوید، نهادهای مسئول از جمله وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان باید از طریق مبلغان در روستاها و خطبه‌های نماز جمعه در مساجد در این باره آگاهی‌دهی کنند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان با وجود این که وعده داده بود،تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

داکتران تأکید دارند که رعایت نکردن وقفه بین ولادت‌ها با توجه به بحران اقتصادی افغانستان سوءتغذیه در بین کودکان را نیز افزایش داده است.

یک کودک نوزاد زیر مراقبت‌های جدی در یکی از شفاخانه های هرات. عکس از آرشیف
یک کودک نوزاد زیر مراقبت‌های جدی در یکی از شفاخانه های هرات. عکس از آرشیف

بر بنیاد یک گزارش سازمان ملل متحد، به شمول افغانستان در ۱۵ کشور ۳۰ میلیون کودک زیر ۵ سال با سوءتغذیه شدید مواجه اند.

همچنان سازمان حمایت از کودکان اخیراً گفته که بیش از ۷ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه در مرکزهای صحی این سازمان زیر درمان قرار دارند.

XS
SM
MD
LG