لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

افزایش حملات حیوانات وحشی در هلمند؛ خاوری: گرگ‌ها ۲۳ گوسفندم را کشتند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

باشندگان بعضی از ولسوالی‌های ولایت هلمند در مورد افزایش حملات حیوانات وحشی نگرانی دارند.

حیوانات وحشی بیشترین زیان را به کوچی‌ها و مردم مسکونی در ولسوالی واشیر این ولایت رسانده اند.

خاوری عبدالباران یکی از باشندگان ولسوالی واشیر هلمند است که در حدود ۶۰ سال دارد. او در صحبت با رادیو آزادی گفت که چند شب قبل یک گله گرگ‌ها و کفتار ها بر رمه گوسفندان وی حمله کرده و ده‌ها راس گوسفند را با سگ پاسبان رمه کشتند: "سه بجه شب حمله کردند. ما بعداً حساب کردیم ۲۳ راس را کشته بودند. ۱۵ را ما حلال کردیم و ۳۵ راس دیگر ناپدید بودند. رمه ما دوصد گوسفند بود اکنون ۱۰۰ آن باقی مانده."

قدرت الله باشنده قریه لوخان در منطقه کشک سفید ولسوالی واشیر ولایت هلمند است.

بر رمه گوسفندان وی هم گرگ‌ها حمله کرده اند.

او می‌گوید که در حدود ۸۰ راس گوسفند وی را گرگ‌ها یا خورده و یا کشته اند.

باشندگان ولسوالی واشیر ولایت هلمند می‌گویند حملات گرگ‌ها و کفتارها در این منطقه به اندازه زیاد شده که بعضی از مالدران مجبور شده اند بخاطر حفظ رمه های خود منطقه را ترک کنند.

یک باشنده دیگر منطقه که نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی چنین گفت:
"این که تنها گله گرگ‌ها باشند معلوم نیست. گرگ‌ها هستند، کفتار هستند و پلنگ‌ها هستند که در نیمه شب‌ها از کوه‌های واشیر پائين می‌شوند. در ظرف ۳۰ روز گذشته تقریباً تمام مالداران این منطقه را به کوچ مجبور ساخته اند. مردم را بسیار ترسانده و هزاران مواشی آنها را خورده اند."

رمه گوسفندان
رمه گوسفندان

در ویدیوهای فرستاده شده به خبرنگار رادیو آزادی دیده می‌‎شود که ده‌ها راس مواشی مردم محل توسط گرگ‌ها و کفتار ها شکار شده اند. همچنان یک طفل هم طعمه گرگ‌ها شده است.

مقامات محلی حکومت طالبان هم در این منطقه تایید می‌کنند که صدها گوسفند و میش در آنجا شکار گرگ‌ها و حیوانات وحشی دیگر شده اند. مردم محل از طالبان خواسته اند که به آنها کمک کنند و سلاح قانونی به آنها بدهند تا آنها از رمه های خود محافظت کنند.

مقامات طالبان در منطقه گفته اند که برای جلوگیری از حملات حیوانات وحشی در منطقه گزمه های شبانه را زیاد کرده و به سربازانی که شب‌ها گزمه می‌کنند اسلحه لیزری هم داده اند تا به گفته آنها مردم از حملات حیوانات وحشی نجات داده شوند.

XS
SM
MD
LG