لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

میل آنلاین: سردی هوا امسال در افغانستان در ده سال اخیر بی‌سابقه است


بارش برف در یکی از ولایات افغانستان
بارش برف در یکی از ولایات افغانستان

میل آنلاین
نشریه میل آنلاین در شماره اخیر خود در مورد موج سردی که افغانستان را فرا گرفته مطلبی را نشر نموده و گفته است در ده‌ها سال اخیر سردی زمستان امسال در افغانستان بی‌سابقه می‌باشد.

مقامات افغان روز چهارشنبه گفته اند که در نتیجه سردی هوا تا حال۷۰ نفر جان داده اند و بسیار مواشی هم از بین رفته اند.

به نوشته نشریه در ولایت غور در مرکز افغانستان سردی به منفی ۳۳ درجه سانتیگرید رسیده.

مردم بی‌سرپناه در مناطق دور دست در بیرون خانه‌ها آتش روشن کرده و دور آن جمع می‌شوند.

نشریه تصویری را به نشر رسانده است که در آن اطفال در اطراف خیمه های مهاجرین با بیل و راشبیل برف را پاک می‌کنند.

نشریه نوشته است که در هشت روز گذشته ۷۰ هزار گاو و گوسفند که عنصر مهم زندگی مردم بی‌بضاعت افغانستان می‌باشد در نتیجه سرما از بین رفته اند.

این در حالیست که نظر به تخمین‌های موسسات ملل متحد نصف نفوس افغانستان با گرسنگی روبه‌رو می‌باشند و بیش از چهار میلیون طفل در این کشور به سوء تغذیه دچار اند.

نشریه میل آنلاین از قول مقامات اداره هواشناسی افغانستان نوشته است که می‌گویند موج سردی کنونی تا یک هفته دیگر و یا بیشتر از آن دوام خواهد کرد.

تورنتو ستار
روزنامه تورنتو ستار در شماره اخیر خود به بسته شدن مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم توسط طالبان در افغانستان اشاره نموده، نوشته است که یک تعداد دختران با بدست آوردن کمک از کانادا به صنف‌های درسی آنلاین مراجعه می‌کنند.

به نوشته روزنامه یک اکادمی که در جریان شیوع بیماری کووید ۱۹ در کانادا ایجاد شده بود اکنون برای دختران محروم از درس در افغانستان صنف‌های آنلاین را تشکیل داده است.

اکادمی رومی از سوی منابع مختلف شخصی که بعضی از آنها افغان‌های مقیم کانادا می‌باشند تمویل می‌شود.

در این اکادمی به دختران زبان‌های بین‌المللی از جمله انگلیسی و فرانسوی، مدیریت، ژورنالیزم، ادبیات و روانشناسی درس داده می‌شود.

تا قبل از میانه‌های ماه اگست سال ۲۰۲۱ یعنی قبل از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ۴۰ دختر افغان در این اکادمی مشغول درس بودند، اما اکنون تعداد آنها به ۳۸۲ نفر رسیده است. این دختران از ۱۳ تا ۲۵ سال عمر دارند.

یکی از شاگردان این مکتب به روزنامه تورنتو ستار گفته است که در چنین روزهای تاریک برای تحصیل دختران این اکادمی یک روزنه روشنی را باز کرده است.

روزنامه از قول مسئولین و شاگردان این اکادمی آنلاین نوشته است که همه خواهان فشار جامعه جهانی بر طالبان شده اند تا دروازه‌های مکاتب و کار را دوباره به روی زنان در کشور‌شان باز کنند.

XS
SM
MD
LG