لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

اوچا: تلف شدن مواشی در اثر سردی هوا مشکلات را در افغانستان بیشتر می‌سازد


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

در حالی‌‌که موج‌های سرما در افغانستان همه روز مرگبارتر می‌شود، دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید، به علت سردی بیش از حد هوا، هزاران مواشی در غرب، شرق و شمال افغانستان تلف شده‌اند.

اوچا روز چهارشنبه با ابراز نگرانی در این باره در صفحهٔ توییترش نوشته است، در حالی‌که ۲۱،۲ میلیون نفوس افغانستان به مواد غذایی و زراعتی اضطراری نیاز دارند، مردم با از دست دادن حیوانات و دارایی‌هایشان با مشکلات بیشتر مواجه خواهند شد.

این نگرانی‌ها پس از آن است که عبدالله محمدی، مسئول امور اظطراری وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان در یک پیام تصویری که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است، سرمای شدید در ولایات مختلف افغانستان جان نزدیک به ۷۰ تن را گرفته و حدود ۷۰ هزار مواشی را تلف کرده است.

به گفتهٔ او، این سرد ترین زمستان در سال‌های اخیر است.

این مقام طالبان افزوده است، این موج سرما تا یک هفتهٔ دیگر و یا بیشتر از آن ادامه خواهد داشت.

در همین حال کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) گفته است، نیاز‌های بشری در افغانستان بسیار زیاد است و میلیون‌ها تن در این کشور نمی‌توانند نیاز‌های اولیه‌شان را تأمین کنند.

آی ‌سی ‌آر ‌سی در صفحهٔ توییترش نوشته است، زمستان سرد جاری مشکلات مردم را بیشتر کرده است.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ گفته است، در حال حاضر بیش از ۲۴ میلیون نفوس افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند که از این میان نزدیک به ۲۰ میلیون تن با مشکل جدی مصونیت غذایی و ۴،۸ میلیون تن دیگر نیز با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.

سردی هوا در افغانستان
سردی هوا در افغانستان

پس از تاریخ ۱۰ ماه روان میلادی، به شمول کابل، غور و سایر مناطق مرکزی افغانستان، درجهٔ حرارت به منفی ۳۳ درجه رسید.

شدت سرما در افغانستان درحالی افزایش یافته که پیش از این، وضعیت بشری در این کشور وخیم و قابل نگرانی خوانده شده بود.

سازمان ملل متحد در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی طی یک ارزیابی‌اش گفته بود که در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت.

این در حالیست که تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی در افغانستان، روند کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به نیازمندان افغان را متاثر ساخته و شمار زیادی از سازمان‌ها روند کمک‌رسانی‌شان را به تعویق انداخته‌اند و این موضوع به مشکلات افغانانی که وابسته به کمک‌های بشردوستانه هستند، افزوده است.

XS
SM
MD
LG