لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

تبصره تورنتو استار در مورد کمک‌های بشردوستانه و تحولات سیاسی اخیر در افغانستان


آرشیف - شماری از روزنامه های جهان
آرشیف - شماری از روزنامه های جهان

تورنتو استار

روزنامه کانادایی تورنتو استار در مقاله‌ای به نیاز عاجل مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه و تحولات سیاسی اخیر در این کشور، نگاهی انداخته است.

در این مقاله آمده که هر هفته خبر‌های مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان به نشر می‌رسند.

نویسنده مقاله تورنتو استار در بخشی از این مقاله به کشته شدن مرسل نبی‌زاده نماینده پیشین ولسی جرگه جمهوری مخلوع افغانستان اشاره کرده.

به نوشته روزنامه، محیط خطرناکی از سوی طالبان در افغانستان ایجاد شده که با زنان بسیار خصمانه برخورد شده و زنان تحصیل کرده‌ای مانند نبی‌زاده مورد هدف شبه نظامیان افراطی قرار می‌گیرند.

روزنامه تورنتو استار به وعده جاستین ترودو صدراعظم کانادا اشاره کرده که گفته، افغان‌های آسیب پذیر به کانادا منتقل خواهند شد، اما به گفته وی این کار مشکلات خود را هم دارد.

صدراعظم کانادا می‌گوید که حکومت پذیرفتن ۴۰ هزار افغان را وعده داده، اما تا کنون تنها ۲۶ هزار افغان وارد این کشور شده اند.

روزنامه تورنتو استار بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر می‌نویسد که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱، اقتصاد این کشور رو به رکود بوده و بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان غذای کافی ندارند.

برنامه جهانی غذا به رادیو آزادی گفته که در سال ۲۰۲۳، ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

اندیپندنت

روزنامه بریتانیایی اندیپندنت دیروز یکشنبه مقاله‌ای را در مورد هزاران افغان منتشر کرده که در افغانستان با قوای بریتانیایی کار می‌کردند، اما تا هنوز به بریتانیا منتقل نشده و بی‌سرنوشت اند.

در آغاز مقاله آمده، در حالی که بیش از هفده ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، ده‌ها هزار افغان هنوز در انتظار رفتن به بریتانیا اند.

اندیپندنت در ادامه مقاله تازه‌ترین آمار را از وزارت دفاع بریتانیا بدست آورده که به اساس آن هنوز به بیش از ۷۱ هزار متقاضی، رسیدگی نشده است.

اسناد این افراد، از طریق پالیسی اسکان مجدد شهروندان افغان (َARAP) ارزیابی می‌شود، برنامه‌ای که برای افغان هایی طراحی شده که در افغانستان با حکومت بریتانیا کار کرده اند.

روزنامه اندیپندنت می‌افزاید که موج جدید عملیات تلافی جویانه در افغانستان بسیاری از این افغان‌ها را نگران آینده کرده است.

این افغان‌ها شکایت دارند که جان‌شان در خطر است و با وجود وعده‌های بریتانیا هنوز هم به آن کشور منتقل نشده اند.

اندیپندنت بر اساس بنیاد معلوماتی آزادی می‌گوید که برنامه اسکان مجدد بریتانیا از ماه آپریل سال ۲۰۲۱، بیش از یک میلیون درخواست به دست آورده است.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که فکر می‌کند بیشتر این افراد ممکن واجد شرایط نباشند و یا دو بار درخواست داده باشند.

XS
SM
MD
LG