لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

سفارت پاکستان در کابل صدور ویزای خانوادگی را متوقف کرده است


سفارت پاکستان در کابل
سفارت پاکستان در کابل

عثمان، باشندۀ ولایت پکتیا افغانستان می‌گوید، پس از ماه‌ها انتظار ویزای پاکستان برایش صادر نشده است.

او به رادیو آزادی می‌گوید، اکنون به او گفته اند که صدور ویزای خانوادگی متوقف شده است:
"بیش از یک سال است که برای ویزا درخواست داده‌ایم، ابتدا هیچ پاسخی دریافت نکردیم، حالا می‌گویند، ویزای خانوادگی بسته شده است، هیچ کس دلیل بسته شدن آن را به ما نمی‌گوید."

در همین حال برخی از افغان‌ها در ایمیل‌های خود این مشکل را با رادیو آزادی مطرح کرده و ادعا می‌کنند، برخی‌ها در بدل صدها دالر ویزۀ پاکستان را دریافت می‌کنند.

شماری از شرکت‌های گردشگری و سیاحتی در کابل نیز تأیید می‌کنند که سفارت پاکستان صدور ویزای خانوادگی برای افغان‌ها را متوقف کرده است.

عبدالمصور نظری، کارمند شرکت گردشگری شانس به رادیو آزادی می‌گوید، افرادی که قبل از ۱۱ جنوری برای ویزا مراجعه کرده بودند، شش ماه ویزای خانوادگی دریافت کردند، اما به گفتۀ وی، پس از این تاریخ، درخواست ویزای خانوادگی رد می‌شود:
"اکنون فقط افرادی می‌توانند برای ویزای خانوادگی ثبت نام کنند که زن یا شوهرش پاکستانی باشد، اما به همه افغان‌های دیگر فقط ویزای توریستی شش ماهه داده می‌شود."

او می‌گوید که سفارت پاکستان نیز به آنها گفته است که دیگر افراد را برای ویزای خانوادگی ثبت نام نکنند.

رادیو آزادی خواست تا دیدگاه سفارت پاکستان در کابل را بگیرد اما هیچ مقام آن دستیاب نشد.

سفارت این کشور همچنان به گونۀ رسمی در صفحات رسمی اجتماعی خود چیزی در این مورد ننوشته است.

این تصمیم دولت پاکستان کار تمدید ویزای افغان‌های را که با ویزای خانوادگی به این کشور رفته اند نیز دشوار کرده است.

میرویس: تنها ویزه که افغان‌ها فعلاً می‌توانند بدست بیاورند ویزه شش ماه سیاحتی است

میرویس زازی، روزنامه نگار افغان که هم اکنون در پاکستان به سر می‌برد به رادیو آزادی گفت:
"هرچند پروسۀ ویزۀ فامیلی پاکستان از قبل هم مشکلات خودش را داشت، اما به عنوان یک منبع عایداتی برای دولت پاکستان به شمار می‌آمد. اما در حال حاضر بدون کدام دلیل این ویزا نیز بند شده است، تنها ویزه که افغان‌ها فعلاً می‌توانند بدست بیاورند ویزه شش ماه سیاحتی است آن هم با پرداخت ۲۲ هزار کلدار پاکستانی به شرکت‌های سیاحتی میسر است."

بسیاری از شهروندان افغان نیاز به تمدید ویزا دارند که پس از استقرار مجدد حکومت طالبان در افغانستان به پاکستان رفته و منتظر رفتن به کشورهای دیگر هستند.

وزارت داخلۀ پاکستان پیش از این در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود، خارجی‌هایی که اعتبار ویزایشان پایان یافته، باید این کشور را ترک کنند.

در این بیانیه آمده بود که متخلفان به سه سال حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر آن در فهرست سیاه ورود به پاکستان نیز قرار خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG