لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

دبلیو اف پی: فعالیت ۱۱۵ کلینیک صحی سیار در افغانستان به حالت تعلیق در آمده است


یک کلینیک سیار صحی در کابل. عکس از آرشیف
یک کلینیک سیار صحی در کابل. عکس از آرشیف

برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) در گزارش تازه‌اش گفته که بخاطر ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیردولتی در افغانستان، در ماه جنوری امسال از میان ۴۳۷ کلینیک فعالیت ۱۱۵ کلینیک صحی سیار به حالت تعلیق در آمده که بر ۸۲۰۰۰ کودک و زنان باردار و شیرده تأثیر گذاشته است.

در ادامه آمده که بخاطر نبود آموزگاران زن فعالیت‌ها در بخش آموزش از سوی این سازمان در افغانستان نیز به حالت تعلیق در آمده که ۳۹۳۰۰ نفر را که بیشتر آنها زنان اند، تحت تأثیر قرار داده است.

اما گفته شده که تاکنون به ۱.۳۶ میلیون نفر کمک‌های غذایی و تغذیۀ اضطراری رسیده و برنامۀ جهانی غذا در نظر دارد کمک‌ها در این ماه به ۱۵ میلیون نفر برسد و از میان ۱۹ شریک کاری‌اش ۵ نهاد اعلام کرده که ممکن فعالیت‌های خود را در افغانستان از سر بگیرند.

در این گزارش آمده که سازمان جهانی غذا با ۹۸ سازمان غیردولتی در افغانستان توافقنامه دارد که به شمول ۳۶۰۰ زن ،۱۸۰۰۰ کارمند دارند.

توزیع مواد غذایی به خانواده های بی بضاعت در ولایت هرات - عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به خانواده های بی بضاعت در ولایت هرات - عکس از آرشیف

یکی از زنان در شهر کابل از وضعیت بد اقتصادی‌اش شکایت دارد.

او که نخواست نامش را بگیرد به رادیو آزادی گفت، پسران و دخترانش بیکار هستند و هرچه زودتر باید کمک‌های بشردوستانه از سر گرفته شود:
"پسرانم در خانه کار نی وظیفه نی، کمک‌های خارجی را سرما بند کردند، چوب سوخت نداریم، دخترانم هم در خانه هستند وظیفه نمی‌روند خودم مریض هستم پول ندارم که پیش داکتر بروم، پیش از این خوب بود خانم‌ها به خانه می‌آمدند و بررسی می‌کردند و با کسانی که وضعیت اقتصادی‌شان خراب بود کمک می‌کردند اگر کمک‌ها زیاد نبود یک مقدار خو برای ما کمک می‌کردند."

همچنان عثمان، باشندۀ ولایت پکتیا به رادیو آزادی می‌گوید که به سبب قطع کمک‌ها و سردی بیش از حد هوا، شماری زیادی از باشندگان این ولایت با مشکلات زیادی روبه‌رو اند:
"در این اواخر با توقف فعالیت نهادهای غیردولتی، باشنده‌های ولایت پکتیا با مشکلات فراوان روبه‌رو هستند از جمله مشکلات در رابطه به نبود کمک‌ها در بخش‌های صحی و غذایی، زمستان و هوا هم سرد است و مردم این ولایت در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند، خواست ما این است که این موسسات فعالیت‌هایشان را هرچه زودتر دوباره آغاز کنند."

از سوی هم شورای همکاری خلیج فارس می‌گوید، طالبان افغانستان را گروگان گرفته و این موضوع کمک، ایجاد صلح و ثبات و ارائه کمک‌های بشردوستانه را برای بقیه جهان در افغانستان دشوار می‌کند.

عبدالعزیز حماد، معاون منشی این سازمان در امور سیاسی و مذاکرات در توییترش نوشته که این کشور محاصره شده، اما آنان باید تلاش کنند تا به مردم افغانستان کمک کنند.

این در حالیست که شمار زیادی از نهادهای امدادرسان در پی ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیردولتی از سوی طالبان در ماه دسامبر، فعالیت‌هایشان را به گونۀ قسمی یا کامل به حالت تعلیق در آوردند و آغاز دوبارۀ کار شان را به برداشتن این ممنوعیت مشروط ساخته اند.

اما پیش از این عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس الوزرای حکومت طالبان گفته است که جامعۀ بین‌المللی نباید کمک‌های بشری را که میلیون‌ها افغان به آن نیاز دارند، به مسایل سیاسی ربط دهد.

XS
SM
MD
LG