لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

شیوع بیماری تنفسی در پامیر بدخشان؛ آمار ضد و نقیض از تلفات منتشر شده است


تصویر آرشیف: باشنده گان منطقه پامیر بدخشان
تصویر آرشیف: باشنده گان منطقه پامیر بدخشان

گزارش های ضد و نقیض از تعداد تلفات ناشی از بیماری جدید طرق تنفسی در منطقۀ پامیر بزرگ بدخشان به نشر رسیده است.

سازمان صحی جهان (WHO) می‌گوید، این بیماری سبب شده ۱۷ نفر از ساکنان محلی جان‌شان را از دست بدهند.

به گفتۀ این سازمان، نزدیک به ۱۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

اما مقام های ولایتی بدخشان حکومت طالبان به رادیو آزادی گفتند که تا کنون ۲۱ تن در نتیجۀ ابتلا به این بیماری در این منطقه جان باخته اند که بیشتر آنها کودک بوده اند.

سازمان صحی جهان ناوقت روز پنج‌شنبه در توییتی اعلام کرده که به دلیل نامناسب بودن جاده‌ها، امدادرسانی با مشکل مواجه شده است، اما گفته که این سازمان با همکاری سازمان‌های امدادرسان محلی به تلاش‌هایش برای کمک رسانی ادامه می‌دهد.

سازمان صحی جهان: تلاش می کنیم خدمات صحی و امداد را به منطقه پامیر برسانیم

از سوی دیگر معزالدین احمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در بدخشان به رادیو آزادی گفت که بر اساس معلومات اولیۀ آنان، از زمان شیوع این بیماری تاکنون ۲۱ تن جان خود را از دست داده اند.

او به این رادیو گفت:

"در نتیجۀ بیماری طرق تنفسی که مدتی پیش در منطقه پامیر کلان رخ داد، ۲۱ نفر از هموطنان ما که بیشترشان اطفال بودند در نتیجه مبتلا شدن به آن وفات کردند. مقام‌های ولایت به محض اطلاعات تیم‌های صحی را از طریق مرز تاجکستان به منطقه اعزام کرد."

کودکان در منطقه پامیر بدخشان نیز در معرض ابتلا به بیماری ها اند که به کمک های صحی نیاز دارند
کودکان در منطقه پامیر بدخشان نیز در معرض ابتلا به بیماری ها اند که به کمک های صحی نیاز دارند

به گفتۀ آقای احمدی، اکنون این بیماری در این منطقه مهار شده است.

با وجود اینکه شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به پرسش های رادیو آزادی در مورد نوعیت بیماری به میان آمده در بدخشان پاسخ نداد، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان این بیماری را شبیه به بیماری کرونا خواند.

ذبیح الله مجاهد روز جمعه به رادیو آزادی گفت، بر اساس اطلاعات اولیه تیم های صحی آنها، این بیماری با شروع سردی هوا ظاهر شد و ۱۰ تا ۱۶ تن که بزرگسال بودند و مشکلات تنفسی داشتند در نتیجه مبتلا شدن به آن درگذشتند.

این در حالیست که بر اساس آخرین آمار وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان، از ۱۷ روز گذشته تاکنون بیش از ۱۶۰ نفر در مناطق مختلف بر اثر سرما در افغانستان جان باخته اند.

پامیر بخش مرتفع و کوهستانی افغانستان هم مرز با چین، پاکستان و تاجکستان در آخرین بخش ولسوالی واخان بدخشان واقع است که برخی اوقات درجۀ حرارت در این مناطق در زمستان به منفی سی درجه سانتی گراد می‌رسد.

XS
SM
MD
LG