لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

تبصره سندی پست در مورد کمک یک نویسنده بریتانیایی با وکلای مدافع زن افغان


آرشیف - شماری از روزنامه های جهان
آرشیف - شماری از روزنامه های جهان

سندی پست نشریه هفتگی اسکاتلند مقاله‌ای را در باره کمک مالی نویسنده‌ای ناول‌های معروف هری پاتر برای همکاری با وکلای مدافع زن افغان، منتشر کرده.

در آغاز مقاله آمده که جووان رولینگ، نویسنده این رشته کتاب‌ها، هدف کمکش را محافظت از وکیلان مدافع زن دانسته که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، جان‌شان در خطر بود.

در ادامه آمده که دو سال پیش دو وکیل زن در کابل، کشته شدند و این رویداد بقیه وکیلان مدافع را ترساند.

نشریه سندی پُست می‌افزاید که برای انتقال این ۵۰۰ تن از افغانستان به سرمایه شش و نیم صد هزار پوند نیاز بود.

نویسنده مقاله سندی پُست نوشته که خانم رولینگ صدها هزار پوند برای اسکان این افغان‌ها در هوتل‌ها و سایر مخارج‌شان پرداخت کرده است.

به گفته نویسنده نشریه، ۶۰ تن از جمع بیش از ۵۰۰ افغانی که از افغانستان منتقل شده اند، در حال حاضر در بریتانیا زندگی می‌کنند.

روزنامه بریتانیایی اندیپندنت در مورد اعتراض زنان افغانستان نوشته که با وجود ترس از طالبان همچنان ادامه دارد.

مطلب به تلاش‌های یک زن افغان به نام بهشته پرداخته که زمانی نطاق یک شبکه تلویزیونی محلی بود، اما دو روز پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در ۱۵ آگست۲۰۲۱ به تظاهرات زنان پیوست.

در مطلب اندیپندنت می‌خوانیم که بهشته به صراحت در مورد حقوق زنان صحبت می‌کرد و به همین دلیل هر از چند گاهی نظریات او مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

اندیپندنت گفته که بهشته زمانی تصمیم گرفت که برنامه‌ای در باره باکرگی زنان اجرا کند، اما انتقاداتی در این زمینه وجود داشت که چرا چنین موضوعاتی در یک کشور اسلامی مطرح شود.

اگرچه بهشته توانسته به یکی از کشورهای اروپایی برسد، اما ده‌ها فعال زن هنوز در افغانستان اند و با وجود خطرات، صدای خود را برای بدست آوردن حقوق‌شان بلند می‌کنند.

طالبان آموزش دختران و زنان را منع کرده، زنان را از کار در سازمان‌‌های غیردولتی بیرون کرده اند و برخی محدودیت‌های دیگری را وضع کرده اند که انتقاد هایی را به سطح بین‌المللی برانگیخته است.

XS
SM
MD
LG