لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

عبدالغفار ظلام بازیگر نقش مرکزی سریال "عشق پیری" درگذشت


عبدالغفار ظلام یکی از هنرمندان مشهور افغانستان به گفتۀ خانواده‌اش، روز دوشنبه در نتیجۀ حملۀ قلبی در جرمنی درگذشت.
عبدالغفار ظلام یکی از هنرمندان مشهور افغانستان به گفتۀ خانواده‌اش، روز دوشنبه در نتیجۀ حملۀ قلبی در جرمنی درگذشت.

عبدالغفار ظلام یکی از هنرمندان مشهور افغانستان به گفتۀ خانواده‌اش، روز دوشنبه در نتیجۀ حملۀ قلبی در جرمنی درگذشت.

صفی‌الله، یکی از پسران آقای ظلام به رادیو آزادی گفت، پدرش از بیماری قلبی رنج می‌برد و قرار بود که در یکی از شفاخانه‌های جرمنی عملیات شود:
"سه روز پیش وقتی که چک کردن گفتند که نلکه‌های قلبش بند است و قرار بود که دیروز در شهر بن در یک شفاخانه عملیات شود، اما متاسفانه که جای برای عملیات نبود. صبح امروز ساعت ۹ که به شفاخانه زنگ زدم برایم گفتند که بالایش حمله آمده و حمله‌شان بسیار جدی بوده است، ساعت ده و ۱۷ دقیقه امروز جان را به حق سپرد."

به گفتۀ پسر آقای ظلام، او در شماری زیادی از فیلم‌ها و سریال‌ها و تئاترهای تلویزیونی نقش آفرینی کرده بود که علاقمندان زیادی داشت.

در همین حال شماری از هنرمندان و همکاران آقای ظلام در تلویزیون ملی افغانستان مرگ نابهنگام وی را ضایعۀ بزرگ در بخش سینما و تئاتر افغانستان می‌دانند.

غنی مدقق، معاون پیشین رادیو تلویزیون ملی افغانستان
غنی مدقق، معاون پیشین رادیو تلویزیون ملی افغانستان

غنی مدقق، معاون پیشین رادیو تلویزیون ملی افغانستان از کارهای آقای ظلام به رادیو آزادی گفت:
"یک شخصیت بسیار برازنده در بخش تئاتر، سینما و داستان‌های رادیویی بخصوص در رادیو تلویزیون ملی افغانستان ایفای وظیفه نموده است. کارکرد آقای ظلام قابل تمجید است، آقای ظلام در رادیو تلویزیون ملی در فیلم‌های گوناگونی نقش بازی کرده که یکی از سریال‌های مشهورش ده کوندی زوی و در سالهای اخیر سریال عشق پیری که از طریق تلویزیون ملی به نشر رسید وی رول مرکزی را ایفا کرده بود."

یاسمین یارمل، یکی از هنرمندان مشهور افغانستان و از همکاران آقای ظلام که در سریال عشق پیری با وی نقش بازی کرده، می‌گوید که آقای ظلام نه تنها خدماتی در بخش تئاتر بلکه در عرصۀ سینما هم انجام داد.

او در گفت‌وگو با رادیو آزادی در بارۀ نقش آقای ظلام گفت:
"جملاتی که او در سریال بیان می‌کرد ورد زبان مردم شده بود و مردم خیلی دوستش داشت، واقعاً هنرمندی است که جایش را نمی‌توان پُر کرد. بازیگری و خلاقیت که در کار هنری داشت بی‌نظیر و بی‌بدیل بود خیلی با قدرت و خیلی عالی بازی می‌کرد که تاثیر خیلی مثبت بالای بازیگران دیگر داشت که می‌توانست از عهدۀ نقش خود به درستی برآید. او نه تنها یک بازیگر چیره دست و توانا بود بلکه یک نویسنده و کارگردان خوب هم بود."

به گفتۀ بانو یارمل، غفار ظلام سال‌های زیادی را در ریاست تئاتر ملی سپری کرد و در پارچه‌های زیادی نقش بازی کرد که در اجرای نقش‌هایش خیلی موفق بود.

در همین حال راتب ندیم، یکی از همکاران دیگری غفار ظلام می‌گوید که وی یک شخصیت اجتماعی و صمیمی داشت که همه او را دوست داشتند:
"یک شخصیت بی‌بدیل، بسیار صمیمی، دوستداشتنی و خوش برخورد تئاتر افغانستان بود و همیشه با مردم و همکاران با پیشانی باز برخورد می‌کرد، همو بود که مردم و همکارانش همیشه احترامش می‌کردند و دوستش داشتند و امروز که در جمع ما نیست و وفات کرده واقعاً همه سینماگران متاثر هستند."

غفار ظلام که به عنوان کارگردان، ممثل و نویسنده در پارچه‌های تئاتر زیادی کار کرده بود، پس از سقوط نظام جمهوری افغانستان کشور را ترک کرد و به جرمنی پناهنده شد.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، شمار زیادی از هنرمندان و سینماگران افغان کشور را ترک کرده و در کشورهای اروپایی و دیگر کشورها پناهنده شده اند.

XS
SM
MD
LG