لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

پولیس پاکستان: در حمله انتحاری پشاور ۳۴ تن کشته شدند


مسجدی در پشاور که در آن حمله انتحاری رخ داد
مسجدی در پشاور که در آن حمله انتحاری رخ داد

حمله انتحاری امروز دوشنبه (۳۰ جنوری) در داخل مسجد در یکی از مناطق به شدت محافظت شده پشاور رخ داد.

منطقه مزدحم پولیس لاین در این شهر در نزدیکی ساختمان ستره محکمه و در برابر هوتل پیرل کانتینتال پشاور موقعیت دارد.

شاهدان به رادیو مشال/ رادیو آزادی گفته اند که انتحار کننده در صف نخست مسجد، در عقب امام قرار داشت و در جریان ادای نماز چاشت، مواد بسته به بدنش را منفجر کرد.

منابع پولیس می‌گویند که نزدیک به ۱۵۰ تن در این رویداد زخم برداشته اند. وضعیت شماری از زخمی‌ها وخیم خوانده شده.

نهاد‌های خیریه در پشاور، با نشر اعلامیه‌ها و با استفاده از بلندگو ها، از مردم خواسته اند تا برای زخمی‌های رویداد امروز، خون اهدا کنند.

بر اساس گزارش‌ها، بخشی از ساختمان مسجد در نتیجه انفجار فرو ریخته و چندین تن زیر آوار‌ها گیر مانده اند. تا هنوز معلوم نیست که چند تن از گیر مانده‌ها زنده استند.

امبولانس ها در محل انفجار رسیده تا زخمی های حمله انتحاری امروز در پشاور را انتقال دهند
امبولانس ها در محل انفجار رسیده تا زخمی های حمله انتحاری امروز در پشاور را انتقال دهند

شهباز شریف صدراعظم پاکستان این رویداد را نکوهش کرده و به مقام‌های کشورش دستور داده تا زخمی‌ها را به بهترین شیوه ممکن درمان کنند. شریف همچنان تعهد کرده که در برابر مسئولان این رویداد، شدید‌ترین اقدام را به اجرا خواهد گذاشت.

عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان هم از حمله امروز در پشاور به عنوان اقدام تروریستی یاد کرده است.

خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش می‌دهد که یک فرمانده تحریک طالبان پاکستان به نام سر به کف مهمند مسئولیت این رویداد را پذیرفته. اما محمد خراسانی سخنگوی طالبان پاکستانی دستیاب نبوده که در این مورد جزئیات دهد.

حکومت پاکستان از ماه جون سال ۲۰۲۲ با تحریک طالبان اینکشور مشغول مذاکره بود. در این گفتگو ها، طالبان افغان و حاکمان فعلی افغانستان هم میانجیگری کردند. اما مذاکرات ناکام شد.

یکی از زخمی های حمله انتحاری امروز پشاور
یکی از زخمی های حمله انتحاری امروز پشاور

نور ولی محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان پس از آنکه گفتگو‌های‌شان با حکومت در هم شکست، ادعا کرد که وعده‌های داده شده به آنها عملی نشده، بناءً او به جنگجویان این گروه دستور داد تا حملات شانرا در سرتاسر پاکستان از سر گیرند.

اسلام آباد بار‌ها ادعا کرده که رهبران تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه دارند اما طالبان افغان که در نزدیک به یک و نیم سال گذشته در قدرت استند، می‌گویند که نمی‌گذراند کسی از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند و یا به تهدیدی در برابر همسایه‌ها و جهانیان مبدل شود. اما برخی از کشور‌های همسایه در این مورد تردید دارند.

XS
SM
MD
LG