لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

لاوروف: ایجاد نشدن حکومت همه‌شمول مانع گفت‌وگوها بین مسکو و طالبان نیست


سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه می‌گوید که جامعۀ جهانی انتظار دارد که طالبان بر اساس وعده‌شان یک حکومت همه‌شمول تشکیل دهند، اما او این را هم گفته که اگر طالبان یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند، هیچ مانعی برای پیشرفت گفت‌وگوهای همه جانبه با روسیه وجود نخواهد داشت.

لاوروف که دیروز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود در مسکو صحبت می‌کرد، گفت که تشکیل یک حکومت همه‌شمول توسط طالبان تعهدی است که این گروه پس از به قدرت رسیدن در افغانستان کرده بود.

وزارت خارجۀ روسیه به نقل از آقای لاوروف نوشته است که در کنار دیگر موضوعات تشکیل یک حکومت همه‌شمول به جامعۀ جهانی کمک می‌کند تا حکومت کنونی طالبان را به رسمیت بشناسد.

هرچند وزیر خارجۀ روسیه می‌گوید که تشکیل حکومت همه‌شمول شرط اساسی جامعۀ جهانی نیست، اما جامعۀ جهانی به شمول ایالات متحدۀ امریکا برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان خواستار حمایت از حقوق همه افغانها به ویژه دختران و زنان و ایجاد یک حکومت همه‌شمول را از شرایط به رسمیت شناختن حکومت آنها دانسته بود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان این مسائل را مربوط مسائل داخلی افغانستان می‌داند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

وی امروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت:
"در حال حاضر حکومت ما شمولیت دارد، اگر شمولیت متناسب با اقوام یا ولایت‌ها باشد همۀ این‌ها در نظر گرفته شده است."

مجاهد در حالی حکومت‌شان را همه‌شمول می‌داند که منتقدان آنان می‌گویند که همه مقام‌های کابینۀ حکومت طالبان از اعضای گروه خود آنهاست و پست‌های بلند نیز به افراد آنها داده شده است.

از سوی دیگر به منظور تقویت یک موضع واحد جهانی و منطقه‌ای در قبال افغانستان، توماس وست نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان وارد پاکستان شده و با هیئتی به سرپرستی اسد محمد خان، معاون وزیر خارجۀ این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان شب گذشته در صفحۀ توییتر خود نوشته که دو طرف در مورد اوضاع منطقه گفتگو کردند و تأکید کردند که برای صلح و ثبات در منطقه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

توماس وست دور جدید سفرهایش به پاکستان، جرمنی و سوئیس را به تاریخ ۲۹ جنوری آغاز کرده که تا ۴ فبروری ادامه خواهد داشت.

وزارت خارجۀ امریکا روز گذشته در خبرنامه‌ای در بارۀ سفر آقای وست نوشت که آخرین فرمان‌های طالبان جامعۀ جهانی را با چالش‌های فوق‌العاده‌ای مواجه کرده است.

ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان افغان، نبود یک حکومت همه‌شمول و فراگیر، بحران بشری و اقتصادی، تهدید تروریسم و فقدان یک گفت‌وگو سیاسی ملی بین‌الافغانی موردهای اند که نگرانی‌های جدی افغان‌ها و جامعۀ جهانی را در مورد آیندۀ افغانستان برانگیخته است.

XS
SM
MD
LG