لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

نشریه فارین پالیسی: برای کمک به افغانستان٬ با مخالفین طالبان در تماس شوید


شماری از رهبران طالبان
شماری از رهبران طالبان

نشریه انترنتی « نیو عرب »

  • نشریه انترنتی « نیو عرب » که از لندن به نشر می رسد مطلبی را در مورد سفر هیئت سازمان ملل متحد به افغانستان به نشر رسانده است که ریاست آن را مارتین گریفیتس هماهنگ کننده کمک های این سازمان٬ به عهده داشت.

این نشریه به نقل از مارتین گریفیتس نوشته است که وی از طالبان خواسته است تا به زنان اجازه بدهند که در عملیات کمک رسانی به مردمان نیازمند در این زمستان سرد و بی سابقه سهم بگیرند. کمک برای کسانی که در تلاش زنده ماندن اند.

نشریه در ادامه نوشته است که افغانستان در سطح جهان با بحران های بشری مواجه است. بیشتر از نیمی از جمعیت این کشور با فقر و کمبود مواد غذایی مواجه اند و نزدیک به چهار ملیون تن از اطفال نیز به سو تغذی مبتلا استند.

در این اواخر هیئت های سازمان ملل متحد به افغانستان سفر های داشته و در این جریان تلاش کردند طالبان را به اجازه دادن به کار زنان در نهاد های امداد رسان ترغیب کنند. اما تاکنون نرمشی در پالیسی طالبان دیده نشده است.

پس از آن که طالبان مانع کار زنان در موسسات امداد رسان گردیدند٬ بسیاری از این نهاد گفتند که نمی توانند بدون همکاری زنان کمک های خود را به نیازمندان برسانند٬ بنا فعالیت های خود را متوقف کردند.

نشریه « فارین پالیسی »

  • نشریه « فارین پالیسی » در تازه ترین شماره خود مطلب تحلیلی دو نویسندهٔ مرکز تحقیقاتی امریکایی به نام « مرکز جدید امنیت امریکا» را در مورد کمک به افغانستان به نشر رسانده است.

دو نویسنده این تحلیل٬ ریچارد فونتین و لیزا کرتیس این مطلب تحلیلی را زیر عنوان « برای کمک به افغانستان با مخالفین طالبان در تماس شوید» نوشته اند.

در این مطلب گفته است که دنیا و به طور خاص امریکا بایستی با آن عده از سیاستمداران و فعالان افغان که در حال حاضر در کشور های مختلف جهان سرگردان استند٬ رابطه برقرار کند.

این دو نویسنده که در این اواخر به ترکیه و تاجکستان نیز سفر کرده اند درپایان این مطلب نوشته اند٬ درصورتی که ایالامتحده میخواهد پیام واضیح دیپلوماتیک در خصوص عدم پذیرش سیاست های طالبان بفرستد٬ باید از موافقتنامه دوحه که در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی امضا کرد٬ خارج شود.

انتونی بلنکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا پذیرفته است که طالبان با جا دادن به ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده درکابل٬ موافقتنامه دوحه را نقض کرده اند.

نویسنده گان این تحلیل فارین پالیسی گفته اند٬ خروج رسمی ایالات متحده از موافقتنامه دوحه نشاندهندهٔ آن خواهد بود که امریکا در برخورد با موضوع افغانستان٬ متکی به تعهدات طالبان نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG