لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

یک استاد پوهنتون درکابل که کتاب رایگان به مردم توزیع می‌کرد توسط طالبان بازداشت شد


استاد اسماعیل مشعل
استاد اسماعیل مشعل

اعضای خانواده و دوستان اسماعیل مشعل می‌گویند که افراد طالبان این استاد دانشگاه را که با سیاست های طالبان در زمینه محدودیت بر آموزش و کار زنان مخالف بود٬ را بازداشت کردند.

استاد فرید، مدیر دفتر اسماعیل مشعل به رادیو آزادی گفت، افراد طالبان چاشت روز پنج‌شنبه آقای مشعل را حین توزیع رایگان کتاب به مردم بازداشت کردند:

"در حوزهٔ سوم از پارک دهبوری نزدیک ساعت ۱۲ کارمندان امارت اسلامی استاد را بازداشت کرده‌اند، لت و کوب کرده‌اند و با خود به جای نا معلوم برده‌اند، برای ما هنوز معلوم نیست که او را کجا برده‌اند، به حوزه، ریاست کابل و یا جای دیگری؟، اما او را لت و کوب کرده‌اند که چرا برای مردم کتاب توزیع می‌کند، من هم می‌روم تا جایش را پیدا کنم، موبایل‌‌هایش را شکستاندند و به کمره‌ها اجازه نمی‌دهند."

استاد مشعل پیش از این در یک حرکت مدنی در پیوند به بسته شدند پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان، در برنامهٔ یک تلویزیون خصوصی مدارک تحصیلی‌اش را پاره کرد.

استاد مشعل به زنان و دختران نیز کتاب می داد
استاد مشعل به زنان و دختران نیز کتاب می داد

آقای مشعل پیش از خبر بازداشت‌اش به رادیو آزادی گفته بود، او در واکنش به بسته شدن پوهنتون‌ها به روی دختران، مکتب‎ شخصی‌اش و مرکز آموزشی آموزگاران را بسته و از تدریس در سه پوهنتون نیز استعفا داده است.

استاد مشعل یکی از مخالفین سیاست های طالبان در زمینه تحصیل و کار زنان در افغانستان است

او گفت که روز چهارشنبه روند اهدای کتاب را آغاز کرده بود.

"این ۲۱ هزار کتاب برای این که مردم نت ندارند، برق ندارند، مشکلات اقتصادی دارند، امکانات ندارند، من در یک کراچی که نامش اقرأ است گذاشتیم و برای مردم رایگان می‌دهم، در این کتاب‌خانه از همه رشته‌ها از بخش ادبیات پشتو، کمپیوترساینس، اقتصاد، ژورنالیزم، فلسفه، تاریخ و جغرافیا وجود دارد، تصمیم گرفتیم تا در سه روز آن را اهدا کنم."

خواستیم در پیوند به بازداشت اسماعیل مشعل دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشیم، اما بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان و عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلهٔ حکومت طالبان به پرسش‌های ما در این باره پاسخ ندادند.

طالبان با حاکمیت دوباره‌شان بر افغانستان، مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته‌اند و در پایان سال ۲۰۲۲ دختران و زنان را نیز از رفتن به پوهنتون‌ها منع کردند.

هرچند این رویکرد طالبان در داخل و بیرون از افغانستان به گونهٔ گسترده نکوهش شد، اما طالبان تا هنوز در تصمیم‌شان کدام تغییری ایجاد نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG