لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

نماینده پاکستان درسازمان ملل بخاطر اظهاراتش در مورد فرهنگ افغان‌ها عذر خواهی کرد


 منیر اکرم نماینده پاکستان درسازمان ملل متحد
منیر اکرم نماینده پاکستان درسازمان ملل متحد

نماینده پاکستان درسازمان ملل متحد، از اظهارات اخیرش در مورد افغانستان عذر خواهی کرده است.

منیر اکرم روز چهارشنبه (اول فبروری) گفته بود که فرهنگ بسیاری از افغان ها همین است که مانع آموزش دختران شوند. اما او به روز پنجشنبه از گفته هایش عذرخواهی کرد.

در همین حال٬ قرار است جنبش تحفظ پشتون به روز شنبه( ۴ فبروری) نشستی را به خاطر انفجار مرگبار دوشنبه در شهر پشاور برگزار کند.

بر اساس آمار رسمی حکومت پاکستان، در انفجار جمعه در مسجد پولیس لاینز پشاور، بیش از ۱۰۰ تن کشته شدند و اضافه از ۲۰۰ تن دیگر زخم برداشتند.

یکی از اعضای جنبش تحفظ پشتون به رادیو آزادی گفت که آموزش دختران افغان نیز در نشست امروز به بحث گرفته می شود.

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون

منظور پشتین رهبر این جنبش به روز جمعه(۳ فبروری) در فیسبوکش نوشت که اظهارات غیر مسئولانه منیر اکرم نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد نشان داد که در وضع محدودیت بر آموزش دختران در افغانستان، کی قرار دارد.

جنبش تحفظ پشتون به روز شنبه گردهمایی بزرگی را راه اندازی میکند

اکرم روز چهارشنبه در یک نشست که در مورد وضعیت بشری افغانستان در نیویارک برگزار شد، با اشاره به محدودیت های که از سوی حکومت طالبان بر زنان وضع شده، گفت که این اقدام ها به دین ارتباطی ندارد و بر اساس فرهنگ پشتون ها به اجرا گذاشته می شود.

در پاسخ به او، نصیر احمد فایق نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد گفت که نگذاشتن دختران به آموزش، فرهنگ افغان ها نیست.

نصیر احمد فایق نماینده افغانستان در سازمان ملل
نصیر احمد فایق نماینده افغانستان در سازمان ملل

منیر اکرم روز جمعه (۳ فبروری) در صفحه تویترش عذر خواهی کرد و گفت که اظهاراتش نادرست بوده است.

او این را هم گفته که به فرهنگ پشتون ها احترام عمیق دارد و می داند که نه اسلام و نه هم فرهنگ پشتون ها، جلو آموزش زنان و دختران را می گیرد.

نجیب آزاد از آگاهان مسایل سیاسی به این باور است که پاکستان تحت فشار زیاد قرار دارد زیرا در گذشته پالیسی های اینکشور در افغانستان نقش منفی داشته و اکنون با فشار های فزاینده، دیپلومات های پاکستانی هر از گاهی حرف های ضد و نقیض می گویند.

" برای نجات از چنین فشار ها، آنها برخی وقت ها تلاش می کنند تا اصل موضوع را به طرف دیگر بگردانند اما سپس متوجه می شوند که در صحنه های بزرگ بین المللی نمی توانند فکر مردم را به سوی نادرست سوق بدهند. بناء مجبور می شوند که دو باره معذرت بخواهند."

از حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان بیش از ۵۰۰ روز گذشت و تا اکنون برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب داده نمی شود.

علاوه بر این، در اخیر ماه دسمبر، حکومت طالبان به دختران در پوهنتون های افغانستان هم دستور داد که تا اطلاع بعدی در خانه بمانند.

اکنون با وجود در خواست و واکنش های بین المللی، محدودیت ها برجاست و نامی از پایان یافتن نمی گیرد.

XS
SM
MD
LG