لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

نگرانی شماری از افغان‌ها از افزایش بیماری کرونا


آرشیف - نمونه برداری از بینی یک بیمار مشکوک به کرونا در کابل.
آرشیف - نمونه برداری از بینی یک بیمار مشکوک به کرونا در کابل.

شماری از افغان‌ها بار دیگر در زمستان سال روان از افزایش بیماری کرونا نگران اند.

برخی از آن‌ها در مناطق دور دست می‌گویند که به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی، مجبور اند از روش‌های خانه‌گی برای درمان بیماری کرونا استفاده کنند.

سهیلا ۳۴ ساله باشندهٔ ولایت هرات است که اخیراً بیماری کرونا دامن‌گیر او شده‌است.

سهیلا: پیش داکتر رفتم گفت متوجه باشید کرونا شده‌اید، دیگران مبتلا نشوند، اما یک پسر شش ساله و دخترکم و همه مبتلا به کرونا شدیم.

سهیلا می‌گوید، نمی‌داند چگونه به این بیماری مبتلا شد،‌ اما تأخیر در مراجعه نزد داکتر باعث شد تا کرونا به دو کودکش نیز سرایت کند: "من خودم در این اواخر به بیماری کرونا مبتلا شدم، فکر کردم بیماری سرما خوردگی ساده باشد، از دواهای مثل پراستامول و سرما خوردگی استفاده کردم، بعداً دیدم از طرف شب سینیم می‌گیرد، از طرف صبح نفس کشیده نمی‌توانستم، پیش داکتر رفتم گفت متوجه باشید کرونا شده‌اید، دیگران مبتلا نشوند، اما یک پسر شش ساله و دخترکم و همه مبتلا به کرونا شدیم."

با این حال، برخی افراد که در مناطق دور دست زندگی می‌کنند می‌گویند، به علت عدم دست‌رسی به خدمات صحی مجبور اند از درمان خانگی استفاده کنند.

علی که در ولسوالی لعل و سرجنگل غور زندگی می‌کند در این مورد به رادیو آزادی گفت: "در حدود دو هفته قبل جان درد و استخوان دردی بی‌حد شدید داشتم، متأسفانه خانمم تکلیف شش ماه (حمل) داشت، بسیار حالتش خراب است، ما در یک نقطهٔ از افغانستان زندگی می‌کنیم که خدمات صحی نیست، شب و روز از طبابت خانه‌گی از زنجبیل و مایعات گرم استفاده می‌کنیم، یکی از داکتر صاحب‌ها از دوستان آمده بودند، گفتند علایم شما کرونا است فعلاً خودم کمی بهبود یافتیم، اما نفسم کوتاه است."

با این حال، پیش از این داکتران در شفاخانهٔ افغان جاپان در کابل نیز از افزایش بیماران کرونا و نبود امکانات کافی صحی در این شفاخانه شکایت داشتند.

اما وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان افزایش بیماری کرونا را رد می‌‌‌کند و می‌گوید در چهار ماه اخیر سال ۲۰۲۲ و یک ماه اخیر ۲۰۲۳ بیماری کرونا کاهش چشم‌گیری داشته است.

شرافت زمان سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "در ماه‌های ششم و هفتم سال ۲۰۲۲ واقعات کرونا تا حدی افزایش یافته بود که به گونهٔ ماهانه تعداد بیماران به ۶ الی ۷ هزار می‌رسید، اما در چهار ماه اخیر بیماری کرونا کاهش یافته است و تنها ۸ هزار واقعات مثبت نزد ما ثبت شده‌است."

به‌گفتهٔ آقای زمان، در یک ماه نخست سال ۲۰۲۳ نیز نزدیک به ۸۰۰ واقعه مثبت کرونا در سراسر افغانستان ثبت شده‌است.

آرشیف - یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در شهر کابل
آرشیف - یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در شهر کابل

او در مورد نبود امکانت صحی و مالی در شفاخانه افغان جاپان و سایر شفاخانه‌های که در بخش تداوی کرونا کار می‌کنند نیز اشاره کرد و گفت، وزارت صحت عامه با برنامهٔ جهانی صحت در حال گفتگو است و امیدوار است نتایج مثبت از آن به دست آورند.

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی صحت در افغانستان، از آغاز همه‌گیری کرونا تا سوم فبروی ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۸ هزار واقعه مثبت کرونا در افغانستان ثبت شده که از این میان، بیش از ۷ هزار و ۸ صد تن جان‌ های شان را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG