لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

سیگار: فشارهای طالبان بر موسسات غیردولتی منجر به توقف خدمات صحی در ده ولایت شده است


عکس از آرشیف- جنبه تزئینی دارد
عکس از آرشیف- جنبه تزئینی دارد

سرمفتش ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان یا (سیگار )می‌گوید که طالبان اخیراً فشار‌های را بر موسسات کمک رسان بین‌المللی افزایش داده اند تا در تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های آنها نقش بیشتری داشته باشند و همچنین می‌خواهند که در مورد کارمندان آنها اطلاعات بیشتری جمع آوری کنند.

سیگار می‌گوید که گروه‌های امدادرسان از فشار‌های طالبان بخصوص در باره افشأ بیوگرافی کارمندان‌شان بسیار نگران اند.

سیگار دیروز یکشنبه در رشته تویت‌ها به برخی از نکات گزارش سه ماهه خود اشاره نموده که هفته پیش به کانگرس آمریکا ارائه کرده بود.

در گزارش آمده که اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده آمریکا "یو اس ای آی دی" گفته که مقامات طالبان به طور فزاینده‌ای از دفاتر شرکای عملیاتی ادارات کمک‌رسان بازدید می‌کنند و اطلاعاتی در مورد برنامه‌های کاری، بودجوی، عملیاتی و پرسونل آنها را تقاضا می‌کنند.

طالبان همچنین خواهان امضای تفاهم‌نامه با موسسات‌ غیر دولتی اند و می‌گویند که باید سهم بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای پروژه‌ها به آنها داده شود.

سیگار می‌گوید، اگرچه فعالیت‌های ادارهٔ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر این فشار‌های طالبان قرار نگرفته، اما بخش اعظم فعالیت‌های این اداره در زمینه صحت در هرات، به دلیل عدم توافق با طالبان متوقف شده.

دفتر سرمفتش خاص آمریکا برای بازسازی افغانستان گفته که بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، به دلیل مشکلات مشابه در سه ماه گذشته، موسسات غیردولتی که از طریق صندوق بازسازی افغانستان تمویل می‌شدند، هم از حمایت خود از برنامه عاجل صحی دست کشیدند.

در نتیجه خدمات عاجل صحی در ده ولایت متوقف شد.

در این حال، سازمان جهانی صحت گفته که تا دهم ماه جنوری ۱۱ موسسه صحی فعالیت خود را به طور کامل در افغانستان متوقف کرده و ۵ موسسه دیگر برخی از بخش‌های خود را در حالت تعلیق درآورده اند. ضمناً، حدود ۲۸۰ مرکز صحی فعالیت خود را کاملاً و ۴۲ مرکز صحی قسماً فعالیت خود را قطع کرده اند.

عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

رادیو آزادی با وجود تلاش‌ها در این باره نتوانست پاسخ از حکومت طالبان بدست آورد.

اما وزارت مالیه طالبان روز یکشنبه در خبرنامهٔ به بخش‌هایی دیگر از گزارش سیگار واکنش نشان داده و آنرا رد کرد. در گزارش آمده که طالبان از موسسات غیر دولتی که در رساندن کمک‌های بشردوستانه در افغانستان فعالیت دارند، از فیس جواز، مالیات و مصارف اداری پول جمع آوری می‌کنند.

به گفته سیگار، جمع آوری پول از این مدرک بخش عمده‌ای از درآمد طالبان را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG