لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

گشایش مرکز آموزشی و کتابخانه رایگان از سوی یک جوان در کابل


کتابخانه و مرکز آموزشی رایگان افغان هدایا پلس در کابل
کتابخانه و مرکز آموزشی رایگان افغان هدایا پلس در کابل

در شرایطی که اوضاع اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها ضعیف است و محدودیت‌ها بر آموزش دختران نیز بیشتر شده است، یک جوان در شهر کابل یک کتابخانه و مرکز آموزشی رایگان ایجاد کرده است.

این کتابخانه و مرکز آموزشی رایگان افغان هدایا پلس در کابل توسط جوانی به نام نویدالله نیکزاد اداره می‌شود.

نویدالله نیکزاد که خود دانشجو است از یک سال پیش کتابخانه‌ای را اداره می‌کرد که حدود ۲۰۰۰ جلد کتاب داشت و این کتاب‌ها با کتاب‌های دیگر مبادله می‌شد و برای مطالعه در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

به گفته آقای نیکزاد، پس از ممنوعیت تحصیل زنان و دختران توسط حکومت طالبان، فعالیت این کتابخانه کاهش یافت، زیرا بیشتر مشتریان آن دختر بودند و او مجبور شد کتابخانه را ببندد.

اما با وجود این مشکلات کتاب‌ها را به خانه برد و از خانه شروع به فعالیت کرد.

وی علاوه بر این کتابخانه، یک مرکز آموزش رایگان نیز برای دانش‌آموزان نیازمند در منزل خود راه اندازی کرده که به گفته وی، ۲۵۰ دانش‌آموز که ۸۰ درصد آن‌ها دختران هستند، در رشته‌های تجوید، سوادآموزی و زبان انگلیسی مشغول به آموزش هستند.

او به رادیو آزادی می‌گوید که می‌خواهد در آینده نزدیک یک دوره آموزشی خیاطی برای دختران و بانوان راه اندازی کند تا آن‌ها بتوانند به خودکفایی برسند.

این‌که چرا نویدالله نیکزاد دست به این اقدام زد، به رادیو آزادی گفت:
"تنها انگیزه‌ای که باعث شد امروز یک مرکز آموزشی رایگان داشته باشم، همین وضعیت که در حال حاضر برای مردم ما پیش شده، من هم این وضعیت را سپری کردم. ما پولی برای رفتن به مراکز آموزشی و خرید لوازم چون قلم و کتابچه را نداشتیم. در حسرت خواندن یک کتاب بودیم، ولی توان خرید آن را نداشتیم."

نویدالله نیکزاد افزود آن‌ها علاوه بر کمبود برق و سرمای هوا با مشکلات اقتصادی نیز مواجه هستند، دانش‌آموزان برای لوازم تحریر پول ندارند و اگر مرکز رایگان نباشد نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند.

کتابخانه و مرکز آموزشی رایگان افغان هدایا پلس در کابل
کتابخانه و مرکز آموزشی رایگان افغان هدایا پلس در کابل

یکی از دانش‌آموزان مرکز مذکور که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید که درس آمادگی صنف دهم را می‌خواند:
"سه ماه است که در این دوره زبان انگلیسی و تجوید می‌خوانم. و خواهرم نیز در دوره سوادآموزی درس می‌خواند. اگر چنین دوره‌های رایگان در همه جا ساخته شود بسیار خوشحال خواهیم شد، زیرا مانند ما دانش‌آموزان فقیر زیادی وجود دارند."

مرکز آموزش افغانستان هدایا پلس در حالی به دختران و کودکان فقیر آموزش رایگان ارائه کرده که افغانستان با بحران شدید اقتصادی مواجه است و خانواده‌ها زیر بار فقر دست و پنجه نرم می‌کنند و محدودیت‌ها نیز بر آموزش زنان و دختران بیشتر شده است.

XS
SM
MD
LG