لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

برخی از کشورها سفارتخانه های خود در کابل را بستند


بیرق عربستان سعودی
بیرق عربستان سعودی

مقام‌های طالبان می‌پذیرند که کارمندان عربستان سعودی برای یک هفته از این کشور خارج شده‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"به اساس اطلاعی که ما دریافت کردیم، آن‌ها برای یک کارگاه آموزشی برای یک هفته رفته اند، و دوباره بر می‌گردند."

تلویزیون العربیه عصر روز شنبه گزارش داد که عربستان سعودی و شماری دیگر از کشورهای غربی به علت مشکلات امنیتی، سفارت‌خانه‌هایشان را در افغانستان بسته‌اند.

در همین حال یک رسانهٔ پاکستانی به نام سما نیز از بسته شدن سفارت امارات متحدهٔ عربی در افغانستان خبر داده‌، اما عربستان سعود و امارات متحدۀ عربی هیچ کدام به گونۀ رسمی در این مورد چیزی نگفته‌اند.

پس از ۱۵ آگست ۲۰۲۱، سفارت‌خانه‌های عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، قطر، ترکیه، چین، روسیه، پاکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و قزاقستان و نمایندگی اتحادیۀ اروپا پس از یک تأخیر کوتاه فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرده بودند.

اما شبکۀ العربیه همچنان از بسته شدن سفارت‌خانه‌های کشورهای غربی که احتمالاً هدف اتحادیه اروپا است، خبر داده است که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته در این مورد به آنها اطلاعی داده نشده است.

مجاهد به رادیو آزادی گفت، در این‌باره معلومات دقیق ندارد.

از زمانی که طالبان به قدرت رسیده‌اند، حملاتی به سفارت‌های روسیه و پاکستان در افغانستان صورت گرفته است.

در کنار آن، یک حمله انتحاری در مقابل وزارت خارجهٔ طالبان که سفارت چین نیز در نزدیکی آن قرار دارد رخ داد که نگرانی‌هایی را در مورد امنیت مراکز دیپلماتیک خارجی در افغانستان ایجاد کرده است.

پس از این حملات، روسیه، چین و پاکستان از طالبان خواستند تا از سفارت‌خانه‌ها و کارمندان آنان محافظت کنند.

موضوع بسته شدن سفارت‌خانه‌های برخی کشورهای خارجی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که تا هنوز هیچ کشوری حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته و به استثنای چند کشور محدود، به نمایندگان طالبان در سفارت‌های افغانستان در کشورهای دیگر اجازۀ کار داده نشده است.

XS
SM
MD
LG