لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

هیل: زنان افغان رنج می‌برند اما فراموش نشده اند


آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل
آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل

روزنامۀ هیل تبصرۀ را زیر این عنوان نشر کرده که "زنان افغان رنج می‌برند اما فراموش نشده اند."

در نوشتن این تبصره مایکل مکال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و رویا رحمانی سفیر پیشین افغانستان در واشنگتن سهم گرفته اند.

در بخش‌های از این تبصره که پیش از سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ملت نشر شده آمده است، از زمانی که طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در آگست ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند، بیش از ۳۰ فرمان به هدف وضع محدودیت‌های شدید بر آزادی زنان و دختران در افغانستان صادر شده است.

طالبان دستور داده اند که زنان به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی نروند، چهره‌های شانرا در محضر عام باید بپوشانند و قانونی را هم وضع کرده اند که بر اساس آن زنان باید در جریان سفر با خود محرم داشته باشند.

در برخی از موارد کسانی که از این قوانین سرپیچی کرده اند، شلاق‌زده شده اند و حتی با سنگسار هم مواجه شده اند. زنانی که در برابر این محدودیت‌ها شدیداً اعتراض کرده اند، بازداشت و حتی شکنجه شده اند.

طالبان همچنان طی فرمان‌های جداگانه مکاتب دخترانه را به روی دانش آموزان بالاتر از صنف ششم مسدود کرده اند و همچنان دروازه‌های پوهنتون‌ها هم بیش از پنجاه روز است که به روی دانشجویان دختر مسدود اند.

در تبصرۀ روزنامه هیل نوشته شده که وضع این محدودیت‌ها، افغانستان را به تنها کشوری در جهان مبدل کرده که در آن دختران در مکتب‌های متوسطه و پوهنتون‌ها اجازه رفتن را ندارند.

در ادامه می‌خوانیم که وضع محدودیت‌ها از سوی حکومت طالبان بر زنان در افغانستان، یک تلاش حساب شده بود تا اطمینان حاصل شود که زنان برای نسل‌ها به عنوان شهروند درجه دوم باقی بمانند.

زنانی که نان آور خانواده‌های‌شان اند هم از کار در اداره‌های غیردولتی داخلی و خارجی منع شدند، آنعده که هنوز اجازه کار را دارند بدون محرم به محل کار رفته نمی‌توانند در حالی که برخی از ترس امنیت خود وظایف شان را ترک کرده اند.

در تبصره روزنامۀ هیل ابراز امیدواری شده که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود به ملت وضعیت رقت‌بار زنان و دختران افغان را برجسته کند و تعهد خود را برای پاسخگویی به طالبان به خاطر رفتار غیرانسانی آنها با زنان و دختران افغان تکرار کند.

اما سخنرانی دیشب بایدن به پیشرفت‌های داخلی، جنگ روسیه در اوکراین و رقابت با چین متمرکز بود، او حتی از افغانستان یاد هم نکرد.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در مورد شماری از خانواده‌های افغان نوشته که پس از بازگشت طالبان به قدرت در آگست ۲۰۲۱ از افغانستان به بریتانیا منتقل شدند.

اکنون حکومت بریتانیا به این خانواده‌ها گفته که محل اقامت شان را تخلیه کرده و صدها کیلومتر دور تر به یک ایالت دور افتاده آن کشور منتقل شوند.

در ادامه می‌خوانیم که چهل خانواده افغان با بیش از ۱۵۰ طفل که در حال حاضر در یک هوتل در لندن از حدود یک و نیم سال به اینسو زندگی می‌کنند براساس دستور حکومت بریتانیا باید لندن را ترک کرده و به ایالت یورک‌شایر در شمال این کشور منتقل شوند.

این خانواده‌ها به گاردین گفته اند که هیچ اطمینانی برایشان در مورد آموزش فرزندان‌شان و وظایف برایشان داده نشده است و آنها نگران آینده خود استند.

این خانواده‌ها پس از بازگشت طالبان بخاطری از کشورشان منتقل شدند که با مقام‌های بریتانیایی کار کرده بودند.

برخی از این خانواده‌ها گفته اند که آنها نمی‌خواهند در داخل بریتانیا از یک جا به جای دیگر منتقل شوند زیرا به گفته آنها فرزندان‌شان که قبلاً متاثر شده اند دوباره به گونه جبری مجبور به ترک آموزش‌شان خواهند شد.

XS
SM
MD
LG