لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

واکنش برخی از نهادهای حامی رسانه‌ها به بسته شدن وب سایت‌های رادیو آزادی از سوی طالبان


وب سایت دری رادیو آزادی
وب سایت دری رادیو آزادی

شماری از مخاطبان رادیو آزادی در افغانستان گفتند که دسترسی‌شان به وب سایت‌های دری و پشتوی رادیو آزادی متوقف شده است.

برخی از نهادهای حامی رسانه‌ها در واکنش به این اقدام می‌گویند، ادامۀ چنین محدودیت‌ها سبب متوقف شدن نشرات رسانه‌ای در افغانستان و سلب حق دسترسی به اطلاعات خواهد شد.

ظریف کریمی، مسئول نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت طالبان باید به تعهداتش عمل کند تا نشرات رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان تضمین شود:
"در غیر این صورت همچو تصامیم و اعمال محدودیت‌ها آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و چرخش آزاد اطلاعات را در افغانستان کُند می‌سازد و ممکن در آینده سبب شود تا توقف سرتاسری و کُلی نشرات رسانه‌ها و محدودیت بر آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات باشد."

شماری ازشنونده‌ها و بیننده‌های وب سایت‌های رادیو آزادی در ولایت‌های مختلف افغانستان به رادیو آزادی گفته اند که اخیراً نمی‌توانند به صفحه این وب سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

جیمی فلای، رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در واکنش به این اقدام می‌گوید، از هر طریق ممکن برنامه‌ها و اطلاعات به مخاطبان این رادیو در افغانستان رسانده خواهد شد.

جیمی فلای رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
جیمی فلای رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی

آقای فلای گفت، وقتی طالبان امواج اف ‌ام و متوسط رادیو آزادی را بستند، آنها با ۲۴ ساعته ساختن نشرات رادیو آزادی پاسخ دادند.

طالبان در اول دسامبر ۲۰۲۲، نشرات برنامه‌های رادیو آزادی و رادیو صدای امریکا را در موج‌های متوسط و اف‌ام نیز بسته بودند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان موضوع بسته شدن وب سایت‌های رادیو آزادی از سوی آنها را رد کرد:
"از چنین موضوعی تا کنون اطلاعی ندارم شما که گفتید من هر دو صفحه رادیو آزادی را به پشتو و به فارسی باز کردم مشکلی در آن وجود نداشت، تصاویر آن را هم برایتان خواهم فرستاد."

آقای مجاهد افزود که در این زمینه تحقیق می‌کنند و به گفته وی، به دلیل بارندگی های اخیر در افغانستان، ممکن است سایت های رادیو آزادی به سبب مشکلات اینترنتی مسدود شده باشد.

از عبدالحق حماد، رئیس نظارت بر رسانه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان نیز در این مورد جویای معلومات شدیم، اما او به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

اما نزدیک به دونیم ماه پیش پس از قطع نشرات رادیو آزادی در افغانستان، عبدالحق حماد، با نشرتوییتی دلیل این محدودیت را " رعایت نکردن اصول خبرنگاری و نشرات یک‌طرفه" خوانده بود.

در عین حال شماری از خبرنگاران در افغانستان می‌گویند، جلوگیری از دسترسی به وب سایت‌های رادیو آزادی سبب شده تا در کنار سایر مردم، برخی از رسانه‌های محلی که از این وب سایت‌ها به عنوان منابع خبری استفاده می‌کردند، نیز از آن محروم شوند.

وحیدالله یک خبرنگار محلی در ولایت ننگرهار به رادیو آزادی گفت:
"بسته شدن وب سایت‌های رادیو آزادی شخصاً برای من هم خبر خوب نیست و در کنار آن برای رسانه‌هایی که خبرها را از وب سایت رادیو آزادی بدست می‌آوردند و به شنونده‌های خود می‌رساندند، آنها در حال حاضر برای بدست آوردن خبرها با یک خلاء بزرگ روبه‌رو هستند.

محدودیت بر رسانه‌ها در نزدیک به یک ونیم سال گذشته از سوی طالبان ادامه داشته است که در کنار ایجاد محدودیت بر نشرات رادیو آزادی و صدای امریکا، حکومت طالبان وب سایت برخی رسانه‌های محلی را نیز بسته کرده است.

XS
SM
MD
LG