لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

مونسه مبارز: پریسا آزاد شد اما از سرنوشت نرگس سادات خبری نیست


شماری از زنان معترض در کابل. عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد
شماری از زنان معترض در کابل. عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

بر اساس گزارش‌ها، پس از تاکید فعالان زن و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، مقام‌های طالبان، پریسا مبارز رهبر زنان معترض تخار را آزاد کردند.

مونسه مبارز رهبر جنبش زنان مقتدر افغانستان نیز در گفتگو با رادیو آزادی رهایی پرسا مبارز را تایید کرد:
"پریسا مبارز، رهبر جنبش زنان تخار و برادرش از سوی طالبان مربوط به ناحیه چهارم دستگیر شدند و به دلیل عدم دادن کود تلفون، آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. سپس به اداره استخبارات انتقال داده شدند ویک شب او را زندانی کردند. سپس با وساطت مادر پریسا، برادر بزرگترش و دیگر مو سفیدان به استخبارات طالبان رفتند و با دادن ضمانت و فشار نهادها و شخصیت‌های بین المللی، پرسا مبارز و برادرش را آزاد کردند. اما از او قول گرفتند که دیگر فعالیت اعتراضی نداشته باشد."

همزمان با این، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، برای آزادی پرسا مبارز بیانیه‌ای صادر کرد و بر رهایی فوری و بدون قید و شرط او تاکید نمود.

دیدبان حقوق بشر و سایر فعالان زن نیز از طالبان خواستند تا پریسا مبارز را آزاد کنند.

موضوع دستگیری فعالان در افغانستان به همین یک مورد ختم نمی‌شود.

ریچارد بنت اواخر روز یکشنبه گفت که اگرچه طالبان پریسا مبارز و برادرش را آزاد کرده اند، اما نرگس سادات، یکی دیگر از فعالان حقوق زن را در کابل بازداشت کرده اند.

بنت گفت که طالبان باید فوراً خانم سادات را نیز رها کنند.

بر اساس گزارش‌ها، نرگس سادات یکی از اعضای جنبش مقتدر زنان روز شنبه در منطقه پل سرخ کابل بازداشت شد.

مونسه مبارز که در مورد قضیه نرگس سادات هم آگاه بود، گفت که به خاطر قضیه دستگیری او پنهان گذاشته شده بود که طالبان به خانواده‌اش وعده رهایی او را داده بودند:

"هیچ معلوماتی به دسترس نیست. آنها به حوزه مراجعه می‌کنند، وقتی می‌پرسند می‌گویند که به استخبارات انتقال داده‌ایم، اما نمی‌گویند به کدام استخبارات. آنها ریاست چهل رفته، ریاست چهل گفته که به ریاست نود انتقال داده شده و به این ترتیب دارند، می‌پالند. اما نرگس سادات تحت بازداشت است. اما من مطمئن هستم که خانم سادات تحت شکنجه طالب قرار دارد."

وضعیت کنونی افغانستان سازمان ملل متحد را نگران کرده است.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" دیروز در توییتی گفته که در چند هفته اخیر فعالان مدنی و خبرنگاران افغان به صورت خودسرانه بازداشت شده اند.

یوناما اواخر دیروز یکشنبه در اعلامیه‌ای از مقامات طالبان خواست تا به حقوق بشر احترام بگذارند.

یوناما تاکید کرد که افغان‌ها حق دارند نظرات خود را بدون نگرانی بیان کنند.

طالبان که در ماه آگست سال ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند، ده‌ها زن و فعال معترض افغان را در مدت یک و نیم سال قدرت‌شان زندانی کرده اند.

اگرچه بسیاری از این زندانیان آزاد شدند، اما فعالانی مانند تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم خیل که مدت زیادی را در زندان سپری کردند، پس از آزادی در مصاحبه با رسانه‌ها از آزار و شکنجه طالبان شکایت کردند.

طالبان به ندرت در مورد دستگیری زنان معترض با رسانه‌ها صحبت کرده و آزار و اذیت آنها را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG