لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

حکومت طالبان: انتقال اموال تجارتی از طریق راه آهن بندر حیرتان دوباره آغاز شد


آرشیف - راه آهن بندر حیرتان
آرشیف - راه آهن بندر حیرتان

حکومت طالبان می‌گوید، انتقال اموال تجارتی از ازبیکستان به افغانستان از طریق راه آهن بندر حیرتان پس از هشت روز تاخیر دوباره آغاز شده است.

ادارۀ راه آهن حکومت طالبان می‌گوید، به تاز‌گی قرارداد دوسالۀ انتقال اموال تجارتی با مقام‌های ازبیکستان را امضا کرده است.

خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان به نقل از مسئولان ادارۀ راه آهن حکومت طالبان نوشته که این قرارداد میان هیئت حکومت طالبان که به ازبیکستان رفته بود و ادارۀ راه آهن آن کشور امضا شده است.

در گزارش خبرگزاری باختر آمده که به اساس این قرارداد، برای صادرات و واردات اموال تجارتی مشکلی به وجود نخواهد آمد.

در این گزارش به نقل از ملا بخت‌الرحمن شرافت، مسئول ادارۀ راه آهن حکومت آمده که جانب ازبیکستان تعهد داده بر اساس یک قرارداد در بخش قطار و راه آهن به افغانان آموزش دهد.

حکمت‌الله عبیدالله اوف مشاور بخش مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبیکستان هم در حساب توییتری خود نوشته که هر دو کشور در مورد رفت و آمد کالاهای تجاری بین دو کشور گفت‌وگو کرده اند.

در همین حال خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و رئیس اتاق تجارت افغانستان - پاکستان می‌گوید، انتقال اموال تجارتی از طریق راه آهن از کشورهای آسیای میانه به افغانستان و از افغانستان به این کشورها از نگاه اقتصادی به نفع آنان است:

"یک روز حدود ۳۰۰ تن و روز دیگر ۵۰۰ تن اجناس انتقال شده به گونۀ نورمال در این میان مواد خوراکی و تیل بودند این یک بندر بسیار مهم است برای ما خوب می‌شود که وضعیت زودتر به حالت عادی برگردد، از طریق این راه ما از چین، روسیه، قزاقستان و خود ازبیکستان تجارت گسترده داریم".

حدود هشت روز پیش ازبیکستان انتقال اموال تجارتی را از طریق راه آهن بندر حیرتان به دلیل عملی نشدن تعهد حکومت طالبان بر حفظ و مراقبت راه آهن متوقف کرد.

راه آهن حیرتان- مزارشریف ۷۵کیلو متر طول دارد که در سال ۲۰۱۰ میلادی به ارزش ۱۲۹ میلیون دالر ساخته شده است.

افغانستان در کنار این با ترکمنستان از طریق بندر آقینه و با ایران از طریق راه آهن هرات وصل است.

اما تاجران افغانستان می‌گویند، تجارت با چین و روسیه از راه ازبیکستان از همه راه‌ها کوتاه و ارزان‌تر است.

XS
SM
MD
LG