لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

عدم دسترسی زنان معتاد حامله به مراکز ترک اعتیاد زنده گی مادران و کودکان را با خطر رو برو کرده است


تصویر آرشیف: یکی از زنان معتاد در ولایت فراه
تصویر آرشیف: یکی از زنان معتاد در ولایت فراه

داکتران میگویند که عدم دسترسی شماری از زنان معتاد حامله به مراکز ترک اعتیاد زنده گی مادران و کودکان را با خطر رو برو کرده است.

آنان میگویند که با کمتر شدن دسترسی زنان معتاد به مراکز ترک اعتیاد، مشکلات زنان معتاد حامله بیشتر شده و آنان تکلیف های زمان بارداری و درد اعتیاد را همزمان متحمل میشوند.

معصومه چهار ماه میشود که حمل دارد، وی از یک منطقه دور افتاده در ولایت بلخ به کابل آمده تا داکتران به وی مشوره دهند که در دوران حامله گی چگونه خود و کودکش را از مواد مخدری در امان نگهدارد که وی به آن معتاد است.

معصومه میگوید که یک بار مواد مخدر را ترک کرده، اما چون به شمول شوهر تمام اعضای خانواده شان معتاد اند، بار دیگر به آن معتاد شد و حال نمیتواند به یک باره گی از مواد مخدر دور شود:

" تقریباً دو سال میشود عروسی کردیم، بعد از عروسی شوهرم، خسرم و ایورهایم تمام شان شیشه میزدند، شوهرم من را هم مجبور ساخت و لت و کوبم میکرد و میگفت که بزن، از من کرده تو زیاد
نیستی. یک سال من هم همراه شان زدم، هیچ چیز نمی خوردم، همان بود که طفلکم ضایع شد و از دست دادم."

بسیاری از مراکز تداوی و ترک اعتیاد به شمول این یکی در ولایت هرات حالا حمایت های بیرونی و حتی کمک دولتی در اختیار ندارند تا بتوانند خدماتی را به معتادان فراهم کنند
بسیاری از مراکز تداوی و ترک اعتیاد به شمول این یکی در ولایت هرات حالا حمایت های بیرونی و حتی کمک دولتی در اختیار ندارند تا بتوانند خدماتی را به معتادان فراهم کنند

از میان بیش از چهل مرکز تداوی معتادان که در (۱۸) ماه حکومت طالبان در افغانستان از فعالیت باز مانده، تعدادی از آن مراکز تداوی زنان و کودکان معتاد به مواد مخدر بوده است.

کارمندان مراکز ترک اعتیاد میگویند که کمتر شدن دسترسی زنان معتاد به خدمات صحی، به ویژه زنان حامله معتاد به مواد مخدر زنده گی مادر و کودک هردو را با خطر روبرو کرده است.

داکتر شینکی مینه وال: زنان معتاد باید در شفاخانه ولادت کنند، چون در مرحله اعتیاد آنان کم خون میباشند

شینکی مینه وال، داکتر در یکی از مراکز ترک اعتیاد میگوید، مادر حامله معتاد به مواد مخدر در هر حالت آن نیازمند بستری شدن و ولادت در یک مرکز صحی است.

" زنان معتاد باید در شفاخانه ولادت کنند، چون در مرحله اعتیاد آنان کم خون میباشند، مقاومت بدن شان پایین است و چون مشکلات شان زیاد است، نمیتوانند درد زمان ولادت را تحمل کنند. ما هیچگاه نمیتوانیم در هنگام حمل مواد مخدر را بر مادر قطع کنیم، چون اگر مواد بر آنان قطع شود، دردهای شدید به آنان دست میدهد و همین دردها سبب سقط کودک میشود. "

زنان و دختران یک خانواده در ولایت غور که همه به استفاده از مواد مخدر معتاد اند
زنان و دختران یک خانواده در ولایت غور که همه به استفاده از مواد مخدر معتاد اند

معلوماتی که هنگام مراجعه زنان معتاد به مراکز صحی ثبت شده، نشان میدهد که اکثریت زنانی که در گذشته به مواد مخدر نباتی معتاد بودند، حال به مواد مخدر کیمیاوی، به شمول شیشه و هیرویین رو آورده اند.

داکتران میگویند که مواد مخدر کیمیاوی تحریک کننده است و وقتی در خون مادر مخلوط می شود، زود تر و بیشتر بر جنین تاثیر می گذارد.

داکتر واحدالله کوشان متخصص تداوی معتادان میگوید، تاثیر پذیری جنین و طفل در هر سه مرحله حمل بیشتر است.

"ساختار کیمیاوی مواد مخدر طوری تنظیم شده که از لایه پلاسنتا عبور میکند، پلاسنتا پل ارتباطی میان مادر و جنین در بطن مادر است که از

همین طریق جنین از جسم مادر تغذیه میشود. مواد مخدر چون در شحم منحل است و به ساده گی میتواند از پلاسنتا عبور کند و وارد جنین شود. تاثیری را که مواد مخدر بالای مادر حامله دارد، همان تاثیر را بالای جنین هم دارد."

هرچند کارمندان زن در مراکز صحی از محدودیتهای اخیر حکومت طالبان بر کار زنان در موسسات استثنا قرار داده شده اند، اما برخی از این موسسات میگویند که این محدودیتها سبب شده تا کارمندان اداری آنان از کار به دور بمانند و نتوانند به زنان کمک رسانی کنند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG