لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

یک باشنده بامیان ۱۶ بسوه زمین خود را برای ساخت مکتب اهدا کرد


آرشیف - ولایت بامیان - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - ولایت بامیان - عکس جنبه تزئینی دارد

"مکتب بسیار دور بود، سر کوه بود، دانش‌آموزان خرد سال هستند و رسیده نمی‌توانند"

محمد ذکی پدر دو دختر و یک پسر است که در منطقه "چپ دره" دره فولادی مرکز ولایت بامیان زندگی می‌کند و روزگارش را با دهقانی و مالداری سپری می‌کند.

محمد ذکی اخیراً ۱۶ بسوه زمین خود را در این منطقه برای ساخت مکتب به ریاست معارف حکومت طالبان در این ولایت اهدا کرده‌است.

او می‌گوید که یک باب مکتب در فاصله بسیار دور از این منطقه و سر کوه وجود دارد که دانش‌آموزان در آن با کمبود آب و امکانات درسی و معلم مواجه هستند.

او به رادیو آزادی گفت: "بخاطر مکتب دور بود، سر کوه بود، آب نداشت، راه درست نداشت، اولاد ها رسیده نمی‌توانستند. بخیر بچه‌ها درس بخوانند، یک چیزی یاد بگیرند و در آینده معلم، سرمعلم و انجنیر شوند."

محمد ذکی دو فرزند دختر دارد که صنف پنج و شش هستند. او می‌گوید که تحصیل دختران بسیار اهمیت دارد.

این در حالی‌ست که طالبان بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و تحصیل دختران در پوهنتون‌ها ممنوعیت وضع کرده‌اند.

خداداد فریاد رئیس شورای والدین مکتب "دو آب چپ دره" ولایت بامیان می‌گوید که مشکلات دسترسی به مکتب در این ساحه وجود داشت. او امیدوار است با ساخت مکتب در زمینی‌که محمد ذکی اهدا کرده سهولت بیشتری برای دانش‌آموزان فراهم شود.

خداداد به رادیو آزادی گفت: "قبلاً مکتب بسیار دور بود. خصوصاً مکتب دخترانه بسیار دور بود. این مکتب که قرار است ساخته شود، نزدیک سرک است و فامیل‌ها از این استفاده خواهند کرد."

شیخ ناظر جعفری رئیس معارف حکومت طالبان در ولایت بامیان می‌گوید که هیئتی انجنیری معارف برای تثبیت زمینی که محمد ذکی برای ساخت مکتب به معارف اهدا کرده، به ساحه رفته است.

آقای جعفری می‌گوید که قرار است یک مکتب متوسطه برای پسران و دختران دارای ۱۲ صنف درسی، در دو طبقه با تمام امکانات آن در این زمین ساخته شود.

شیخ ناظر جعفری می‌افزاید: "۱۵ صد متر مربع زمین را در اختیار معارف و در اختیار مردم قرار داد. این زمین باغ شخصی بود. با اهدای این زمین مردم ساحه را بسیار خرسند ساخت. مکتب در دو طبقه و ۱۲ صنف درسی ساخته می‌شود."

ریاست معارف حکومت طالبان در ولایت بامیان می‌گوید که ۲ هزار بست معلمین را در وزارت معارف درخواست داده است تا مشکل کمبود معلم نیز در این ولایت حل شود.

به اساس معلومات ریاست معارف بامیان، در ساحه "دوآب چپ دره" ولایت بامیان ۶۰۰ خانواده زندگی می‌کنند و ۳۵۱ شاگرد از این مکتب مستفید خواهند شد.

دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان (یو ان اچ سی آر) در ولایت بامیان هزینه ساختمان این مکتب را که به گفته این سازمان ۲۷۰ الی ۳۰۰ هزار دالر تخمین شده‌است، می‌پردازد.

این اداره می‌گوید که مکتب یاد شده تا آخر سال ۲۰۲۳ ساخته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG