لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

برخی ادارات ملل متحد: پیدا شدن اجساد ۱۸ افغان از یک لاری در بلغاریا شوکه کننده است


لاری حامل پناهجویان افغان در صوفیه پایتخت بلغاریا که در آن 18 تن از آنها جان باختند
لاری حامل پناهجویان افغان در صوفیه پایتخت بلغاریا که در آن 18 تن از آنها جان باختند

محمدی باشنده ولایت غزنی است که اکنون در تهران پایتخت ایران کارگری می‌کند.

به گفته محمد دو تن از دوستانش سه ماه قبل راه مهاجرت غیرقانونی بسوی ترکیه را پیش گرفته بودند که از یکی شان هنوز هیچ خبری در دست نیست.

محمدی نام این دوستش را به رادیو آزادی نعمت گفت و افزود:"دو تا اندیوالم/رفیقم مدت سه ماه می‌شود از ایران به طرف ترکیه رفته اند، یکی‌اش پس دیپورت شده سمت افغانستان، یکی دیگرش اصلاً معلوم نیست که کجا است یا کجا نیست."

به گفته محمدی خانواده نعمت هم تا هنوز از سرنوشت وی بی‌خبر اند.

یک خانم‌ هم که اجازه افشای هویت یا نشر صدایش را به رادیو آزادی نداد از مفقود شدن شوهرش حکایت کرده که یک سال پیش از راه غیر قانونی قصد مهاجرت به ایران را داشته است.

این خانم که باشنده کابل و مادر چند طفل است، با فرستادن نوار تصویری به یکی از گروه‌های کمک‌رسان در واتس‌اپ خواستار این شده که به او و فرزندانش دست یاری مالی برسانند.

صدیقه باشنده دیگر شهر کابل می‌گوید با وجودی‌که مردم از خطرات راه مهاجرت غیرقانونی با خبر اند، اما به دلایل امنیتی، اقتصادی و بند بودن توزیع پاسپورت و بلند بودن قیمت پاسپورت در بازار سیاه مجبور به انتخاب این راه اند.

آن‌چه حکومت طالبان بارها رد کرده و گفته اند که ده‌ها تن را در پیوند به فساد در اداره پاسپورت بازداشت کرده‌اند.

صدیقه: حالا به چهار هزار دالر پاسپورت می‌دهند، ما این قدر هزینه نداریم که بالای پاسپورت بدهیم.

صدیقه در مورد دلیل مهاجرت دوباره غیرقانونی برادرش به کشورهای همسایه افغانستان به رادیو آزادی گفت: "باوجود این‌که ما می‌فهمیم که وضعیت راه خراب است، دیگه او مجبور است که برود، حالا پاسپورت هم ندارد، حالا به چهار هزار دالر پاسپورت می‌دهند، ما این قدر هزینه نداریم که بالای پاسپورت بدهیم."

این درحالی‌ست که مقامات امنیتی بلغاریا روز جمعه، اجساد ۱۸ افغان به شمول یک کودک را که به طور غیرقانونی از ترکیه به بلغاریا رفته بودند، در یک موتر لاری در نزدیک شهر صوفیه پایتخت این کشور، پیدا کردند.

۳۴ تن دیگر که از این موتر لاری نجات یافته اند در صوفیه تحت تداوی قرار دارند و حالت صحی برخی از آن‌ها وخیم خوانده شده‌است.

وزارت داخلۀ بلغاریا هفت تن را در ارتباط با مرگ این پناهجویان افغان دستگیر کرده است.

در همین حال کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر)، سازمان بین‌المللی مهاجرت
(ای او ام) و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) می‌گویند از پیدا شدن اجساد ۱۸ افغان در بلغاریا که از راه غیر قانونی مهاجرت کرده بودند، شوکه شده‌اند.

این سازمان‌ها در یک اعلامیه مشترک در این مورد گفته اند، باور دارند که عاملان این "جنایت شنیع" هرچه زودتر به عدالت کشانیده خواهند شد.

اعلامیه می‌افزاید که از سال ۲۰۱۴ تا اکنون صدها تن در راه مهاجرت اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت خارجه حکومت طالبان نیز ناوقت دیروز (شنبه ۱۸ فبروری) در مورد این رویداد ابراز نگرانی کرده و خواستار برخورد قانونی با عاملان آن شده‌است.

موج مهاجرت‌های غیرقانونی افغانان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان یک بار دیگر شدت گرفته است.

افزون بر افرادی‌که از طریق پروسه تخلیه به کشورهای متعدد رفتند، بسیاری دیگر به دلایل چالش‌های امنیتی، اقتصادی و محدودیت‌های حقوق بشری حکومت طالبان به خصوص برای زنان و دختران راه مهاجرت در پیش گرفتند که زیادی از آنان مجبور به رفتن از راه‌های غیر قانونی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG