لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

شماری از مالداران: تلف شدن مواشی ما در اثر سردی هوا ما را زیانمند کرده است


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

سید رحمان، یکی از مالداران در ولایت تخار است که می‌گوید، به دلیل کمبود علوفه و سردی هوا امسال شماری زیاد از مواشی‌اش تلف شدند.

او به رادیوآزادی گفت، به شمول گاو، بز و گوسفند ۳۰ مواشی‌اش در زمستان امسال تلف شده اند:
"امسال آزوقه کم بود و یخ بندان بود از همین خاطر تلفات داشتیم، همه را در گاوخانه یخ زده بود صبح وقتی رفتم پنج گاو همه یکجا افتاده بودند، از من به شمول گاو، گوسفند و بز ۳۰ مواشی تلف شده است."

او می‌گوید، شدت سرمای زمستان امسال زیاد بود و شمار دیگر از مالداران در تخار نیز مواشی‌شان را به دلیل شدت سرما از دست داده اند.

در همین حال صفی‌الله، یکی دیگر از مالداران در ولایت کندز از چنین مشکلی شکایت دارد.

او به رادیو آزادی گفت:
"در طول سال‌های که گذشت امسال بسیار سرما زیاد بود، فعلاً هوا سرد است، مالدارانی که در خانه بودند ضررشان کمتر بود، اما کسانی که در کوه‌ها و دامنه‌ها مالداری داشتند، برایشان زیاد خساره وارد شده است."

برخی از مالداران می‌گویند، تا کنون هیچ کمکی برای مالداران صورت نگرفته و مشکلات‌شان در تناسب به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

در همین حال وزارت زراعت و مالداری حکومت طالبان می‌گوید، در زمستان امسال به دلیل شدت سرما تلفات مواشی زیاد بوده است.

مفتی ذاکرالله، رئیس عمومی صحت حیوانی این وزارت در مورد ارقام تازۀ تلفات مواشی در ولایت‌های مختلف به رادیو آزادی گفت:
"رقم اخیر که از تلفات حیوانات به اثر سردی هوا برای ما رسیده است ۲۶۳۲۶ گوسفند در بادغیس تلف شده است، در بغلان بیش از ۱۰۰۰ حیوان مختلف تلف شده در کندز ۹۹۷ گوسفند، ۷۵ بز ۱۹ گاو در بدخشان، ۱۰۸ حیوان مختلف در تخار، ۱۱۲۹ حیوان مختلف که مجموع همۀ این رقم است که از سوی کوچی‌ها برای ما رسیده است."

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان حدود ده روز پیش به رادیو آزادی گفته بود که از آغاز زمستان تا آن زمان بیش از ۲۲۵ هزار مواشی به شمول گوسفند، بز، گاو به اثر سردی هوا در سراسر افغانستان تلف شده اند.

این در حالیست که به اساس گزارش وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان در زمستان امسال برعلاوۀ تلفات مواشی، ده‌ها انسان نیز در نتیجۀ برف کوچ ها، طوفان، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی و سیلاب‌ها جان باخته اند.

پیش از این سازمان‌های بین‌المللی هم از افزایش شدت سرما در زمستان امسال هشدار داده بودند و خواستار کمک‌های بشردوستانۀ بیشتر به افغانستان شده بودند.

XS
SM
MD
LG