لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

گزارش‌ها: ایران امور سفارت افغانستان در تهران را به نماینده طالبان واگذار کرده است


سفارت افغانستان در تهران
سفارت افغانستان در تهران

وزارت امور خارجۀ ایران می‌پذیرد که مسئولیت سفارت افغانستان در تهران را به یکی دیگر از دیپلمات‌های این سفارت واگذار کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تازگی به رسانه‌ها گفته که پایان ماموریت یک دیپلمات و واگذاری مسئولیت امور دیپلماتیک به فرد دیگر در سفارت به معنای تغییر وضعیت حقوقی آن سفارت نیست.

اگرچه آقای کنعانی به طور واضح نگفته که تغییر وضعیت حقوقی به چه معناست، اما به نظر می‌رسد هدفش به رسمیت شناختن حکومت طالبان باشد که ایران تا به حال حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

همچنان وزارت امور خارجه ایران گفته که در موضع قبلی ایران در رابطه با تعامل با "حکومت سرپرست افغانستان" (حکومت طالبان) تغییری ایجاد نشده است.

رادیو آزادی سعی کرد از سرپرست فعلی سفارت افغانستان در ایران بپرسد که سرپرست جدید سفارت کی هست آیا با طالبان ارتباط دارد یا خیر، اما به تماس‌ها و پیام‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز در این مورد به سوالات رادیو آزادی جواب نداد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان وعده داده بود که در این مورد اطلاعات را با ما شریک بسازد، اما تا زمان نشر گزارش هیچ اطلاعاتی را با ماشریک نساخت.

با این حال برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که ایران بنابر درخواست طالبان، از سرپرست فعلی سفارت افغانستان در تهران خواسته تا امور سفارت را به یک فرد تازه تعیین شده واگذار کند.

اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران در صحبتش با رسانه‌ها توضیح نداده که در این مورد ایران مداخله کرده و یا حکومت طالبان از آنها این خواست را مطرح کرده است.

قبل از ایران، حکومت طالبان نماینده‌های خود را به سفارت‌های افغانستان در پاکستان، روسیه، چین و برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه فرستاده و در حال حاضر آنها در سفارت‌های افغانستان در این کشورها مصروف انجام وظیفه هستند.

اما اتحادیۀ اروپا، برخی دیگر از کشورها و سازمان ملل با واگذاری مسئولیت به نماینده‌های طالبان مخالفت کرده و این درخواست آنها را رد کرده اند.

یک‌ونیم سال از روی کار آمدن حکومت طالبان می‌گذرد، با آنکه بارها درخواست کرده اند، اما تا هنوز هیچ کشوری حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG